تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

گواهینامه ایزو 9001

اخذ گواهینامه ایزو 9001

گواهی ایزو ۹۰۰۱ یک استاندارد بین‌المللی و معتبر بوده که توسط سازمان بین المللی استانداردسازی ارائه می‌شود. یکی از کاربردهای مهم گواهی ایزو ۹۰۰۱، کنترل و مدیریت شرکت و سازمان‌ های کوچک و بزرگ است. برای افزایش کیفیت، برنامه ریزی و هدایت شرکت اخذ استاندارد ISO 9001 بسیار ضروری است. اما دریافت گواهی ایزو چه مراحلی دارد؟ برای اخذ این گواهی چه مدارکی نیاز است؟ برای پاسخ به این سوالات و دریافت اطلاعات جامع تر، تا انتهای محتوا با ما همراه باشید.

گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

یکی از گواهینامه های استاندارد بین‌المللی جهت کنترل کیفیت و نظارت بر سازمان‌ ها و شرکت های بزرگ و کوچک، استاندارد ISO 9001 است. با دریافت گواهی ایزو ۹۰۰۱، مشتری راحت تر و بهتر به کیفیت محصولات شرکت اعتماد می‌کند. بنابراین شما با دریافت این گواهینامه ایزو می‌توانید یک سیستم با مدیریت فوق العاده و بدون نقص را در شرکت خود ایجاد کنید. درج علامت ISO 9001 یعنی اینکه تمام مراحل تولید محصول و کالا توسط سیستم مدیریت کیفیت کنترل می‌شود.

گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ خیال مصرف کنندگان را از کیفیت محصول و مشابهت آن با محصولات قبلی و بعدی تولید شده توسط شرکت مربوطه را، راحت می‌کند. آخرین ورژن ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۱۵ بروز رسانی شده، بنابراین به این گواهینامه ISO 9001:2015 نیز می‌گویند.

اخذ گواهینامه ISO 9001 چه مزایایی دارد؟

گواهینامه ایزو 9001

اخذ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای شرکت‌های مختلف امری ضروری است چرا که این گواهینامه، بر اعتبار این شرکت افزوده و سبب جلب اعتماد مشتریان می‌شود. این گواهی را می‌توان برای شرکت‌ ها و سازمان‌ های مختلف دریافت کرد. با استاندارد ایزو ۹۰۰۱ الزامات قانونی و مقررات ضروری سازمان، رعایت می‌شود. کابرد ایزو ۹۰۰۱ به صورت زیر است:

  • ارزیابی سازمان

یکی از مهم ترین کاربردهای استاندارد ISO 9001 ارزیابی سازمان و شرکت است. با استفاده از  این گواهینامه  می‌توانید سایر ذینفعان شرکت خود را شناسایی کنید. منظور از ذینفع، کلیه افراد، گروه و سازمان هایی هستند که از شرکت شما تاثیر گرفته یا بر آن تاثیر می‌گذارند. دینفع می‌تواند مشتری، شرکای تجاری، جوامع محلی، کارکنان و … باشد. با شناسایی این افراد شما می‌توانید اهداف خود را تعیین کرده و کسب و کار خود را گسترش دهید.

  • مشتری مداری

یکی دیگر از کاربردهای اخذ استاندارد ایزو ۹۰۰۱، جلب رضایت مشتریان و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل است. مشتری مداری یکی از مهم ترین اصول در تمام کسب و کارها بوده که انجام آن با اخذ گواهی ایزو ۹۰۰۱ امکان پذیر می‌شود.

  • بهبود عملکرد

استاندارد ایزو به انجام تمام عملکردهای موجود در شرکت و سازمان، نظم خاصی می‌دهد. این امر سبب بهبود عملکرد، افزایش بهره وری و کاهش هزینه های داخلی می‌شود.

  • گسترش بازار

برخی از بخش‌ ها و مشتریان برای انجام معاملات خود به گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ نیاز دارند. بنابراین می‌توان کفت این گواهینامه در توسعه و گسترش بازارها تقش بسزایی دارد.

  • کاهش ریسک

با اخذ این گواهینامه سایر خطرات، تهدیدها و ریسک‌ های مرتبط با شرکت شناسایی می‌شود.

مراحل دریافت استاندارد ISO 9001

یکی از مزایای استاندارد ایزو ۹۰۰۱ امکان اخذ آن برای  سازمان و شرکت های مختلف اعم از کشاورزی، معدنی، خدماتی، صنعتی و … است. برای اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ مراحل زیر باید انجام شود:

  1. رعایت الزامات استاندارد

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ دارای ۱۰ بند اصلی بوده که هر کدام از این بندها دارای تعدادی زیر بند فرعی است. شرکت ها و سازمان هایی که خواهان دریافت استاندارد ایزو هستند، باید این بندها را رعایت کنند. اینکه کدام یک از بندها و زیر بندها توسط شرکت رعایت شود، با توجه به نظر کارشناسان و مشاورین متخصص تعیین می‌گردد.

  1. انتخاب مرجع معتبر برای دریافت استاندارد ایزو

پس از اینکه کلیه اقدامات و الزامات اجرایی انجام شد، شرکت و سازمان برای ممیزی  و بررسی آماده می‌شود. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در یکپارچه سازی عملکرد، بهبود کیفیت و رونق کسب و کار سازمان‌های مختلف دارد؛ از این رو موسسات مختلفی به مراحل صدور این گواهینامه را انجام می‌دهند.

بسیار مهم است که صدور استادارد ISO 9001 توسط مرجع صدور (CB) معتبر انجام شود. توجه داشته باشید که مرجع صادر کننده ایزو باید تمام فعالیت های خود را تحت نظر نهادهای IAF و ASCB انجام دهد.

  1. انجام ممیزی اولیه و ممیزی های مراقبتی

قبل از صدور استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برنامه ممیزی اولیه  به صورت حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود. گواهینامه ISO 9001 پس از دریافت، سه سال اعتبار دارد. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ سازمان یا شرکت در سال دوم و سوم مورد بررسی و ممیزهای مراقبتی قرار می‌گیرد. هدف از انجام ممیزی مراقبتی، اطمینان از اجرای الزامات و استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ در شرکت هاست.

برخی از  سازمان و شرکت پس از بازبینی و انجام ممیزی های مراقبتی نیاز به ویرایش دارند. چنین سازمان هایی باید تمام مراحل پیاده سازی را مجدد انجام دهند و گاهی ایزو ۹۰۰۱ را ارتقا بخشند.‌

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

تهیه مدارک مورد نیاز برای دریافت استاندارد ایزو ۹۰۰۱ از مراحل اخذ آن کاملا مجزا است. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای اخذ ISO 9001 به صورت زیر است:

  • اسناد و مدارک فنی و تخصصی

از جمله مدارک مورد نیاز جهت اخذ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ مستندات، روش های اجرایی، فرم ها و سایر دستورالعمل هاست. تهیه این مدارک جهت صدور گواهی ایزو و انجام ممیزی الزامی است.

  • اسناد و مدارک حقوقی و حاکمیتی

برای اخذ گواهی ایزو ۹۰۰۱ شرکت از لحاظ حقوقی باید وجود خارجی داشته باشد. بنابراین تهیه مدرک و سندی که وجود خارجی شرکت را  اثبات کند، ضروری است. از جمله این اسناد می‌توان به مدارک ثبتی برای شرکت ها یا سازمان ها و مدارک ثبتی صاحبان برند است. در صورت نیاز مجوزهای حاکمیتی باید با مدارک حقوقی ارائه گردد.

8 بند مهم استاندارد و گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

۱- زمینه کاربرد:

به عنوان مثال طراحی و عرضه کلیه رزین های صنعتی.

زمینه کاربرد هر شرکت در استاندارد ISO که پس از ممیزی خارجی اخذ می کند، وارد می شود .

۲- گواهینامه مرجع:

دارای الزامات گواهینامه ISO 9001 است.

۳-عبارات و توصیفات در ایزو 9001:

در گواهینامه ایزو 9001 مرکزی که سامانه ISO را اجرا می کند، سازمان و مراکز یا اشخاصی که از آن ها محصولات یا سرویس هایی تهیه و خریداری می گردد، تامین کننده نام دارند.

۴- سازمان مدیریت کیفیت:

هدف از این بند آماده نمودن مستندات و سوابق موردنیاز جهت اجرای مجموعه است.

مستنداتی که به منظور اجرای سیستم باید آماده شوند شامل موارد زیر می باشد:

اهداف کیفی شرکت:

سرپرست سازمان اهداف و استراتژی های کلی کیفی شرکت را اغلب در یک صفحه به همه کارمندان خود اطلاع می دهد.

خط مش های کیفی:

از آنجایی که اهداف کیفی در نظر گرفته شده با ویژگی های کیفی قابل اندازه گیری، مشخص می گردند و برای سال های آینده هدف گذاری می شود. به عنوان مثال میزان ضایعات درصورتی که اکنون %۴ می باشد، هدف سال شاید %۳ باشد. به منظور دستیابی به این خط مش ها باید برنامه ریزی داشته باشیم.

آیین نامه:

همه ضرورات گواهینامه ایزو به طور کلی در آیین نامه درج شده است.

این سند به شکل دفترچه هایی آماده می شود که با خواندن آن روش اجرای سیستم در آن شرکت با آن مورد قیاس قرار می گیرد.

نحوه اجرایی:

در ایزو  ۹۰۰۱ دست کم ۶ شیوه اجرایی باید تهیه شود.

شیوه اجرایی می گویدکه وظیفه ای را چه فردی، چه زمانی و در چه مکانی انجام دهد. این شیوه های اجرایی ضروری از قبیل بررسی مدارک، بررسی سوابق، نظارت بر کالای نامنطبق، فعالیت اصلاحی، عملیات پیشگیرانه و ممیزی داخلی می باشد.

روش کار:

نسبت به مشکلات و فراز و نشیب های پروسه های سازمان به منظور اطمینان از روش انجام درست کار باید روش و راهنمای آماده شود. دستورکار روش چگونه انجام دادن امور را می گوید مثل دستور کار با دستگاه اکسیژن.

الگو های فرایند:

فرایند امری است که توسط منابع موردنیاز ورودی را تبدیل به خروجی می کند.

ورودی، خروجی و منابع مورد نیاز برای اجرای کلیه امور تولیدی، خدماتی و نظارتی باید مشخص شود. منظور از منابع قوای انسانی یا تجهیزات است.

الگوی فرایند نشان دهنده ی امور، ورودی، خروجی، منابع و نظارت هایی که روی امور انجام می شود، است.

فرم ها:

به منظور اجرای سازمان کیفی ایزو ۹۰۰۱ بهتر است همه اموری که صورت می پذیرد از جمله تولید، بررسی، تست و… در فرم های مشخص که برای هر سازمانی طراحی شده است، به ثبت برسد.

ثبت امور در فرم ها در ردیابی سوابق همه کالا هایی که به مرحله تولید رسیده اند، کمک رسان است.

ماده ۵- وظیفه مدیریت:

وظایف، اختیارات و توضیح مسئولیت هر فرد باید تعیین شود. مدیریت ارشد باید ثابت کند که به عهد خود در برآورده کردن نیاز مشتری و ضروریات قانونی و سازمان وفادار است. سرپرست یکی از مدیران خود را در قالب نماینده نظارت در کیفیت برای مطمئن شدن از تاثیر گذاری سیستم مدیریت کیفیت معرفی می کند.

همه اخباری که بخش های مختلف شرکت به یکدیگر یا به مدیر عامل می دهند باید به شکل دوره ای مشخص شود. یک قرار با نام جلسه بازنگری مدیریت با که مدیر عامل و دیگر مدیران حضور دارند، برگزار می شود. این قرار اغلب هرسال ۳ یا ۴ مرتبه برگزار می شود. منظور از این جلسه بازنگری، بررسی و مدیریت سطح کیفی و رسیدگی به ایرادات پیش آمده در سطح کیفی، ضایعه ها، انتقادات مشتریان ،ارتقا دائمی و… است.

ماده ۶ ایزو 9001– نظارت بر منابع:

۲ نوع منابع وجود دارد:

۱- منابع انسانی که به عبارتی قوای انسانی مورد احتیاج به منظور انجام همه فعالیت ها می باشد.

۲- مکانیسم که به عبارتی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، ساخت و ساز،‌ فضا و… می باشد.

مدیر ارشد شرکت باید منابع لازم را برای این هدف فراهم کند.

شرکت باید کارمندان شایسته به منظور امور تاثیرگذار در کیفیت بکار گیرد.

سطح شایستگی کارمندان به ۴ مورد زیر وابسته است:

  • تعلیم
  • تجربه
  • تحصیلات
  • حرفه

به منظور رشد میزان شایستگی کارمندان، شرکت باید برنامه آموزشی داخل یا خارج از شرکت برای همه پرسنل آماده کند.

ماده ۷ – تولید محصول

همه امور مرتبط با مشتری باید تشخیص داده شود و احتیاجات مرتبط با کالا باید بررسی شود.

پروسه خرید یکی از امور مهم به شمار می آید. همه تامین کنندگان که از آن ها خدمات یا محصولی خریداری می شود مثل فروشندگان، سازندگان، کمپانی های باربری، تعمیرکنندگان بیرون از شرکت و… اول باید تجزیه و تحلیل شوند.

در ایزو 9001 اغلب تامین کنندگان طبق گرید A و B و C گروه بندی خواهند شد. در پروسه خرید پیش از ارائه کالا توسط انبار اول باید محصول ورودی بررسی و تست گردد و مورد تایید قرار گیرند بعد در کاردکس انبار مورد ثبت قرار گیرد. همه محصولاتی که در انبار وجود دارند باید یک شماره شناسایی و ردیابی داشته باشند و شرایط بررسی و نگهداری آن ها مشخص باشد.

شرایط نگهداری ازجمله دمای لازم، محیط انبار، میزان رطوبت و غیره است. شرکت باید از انبار های خوب برای این هدف بهرمند باشد . همه روش های تولیدی تاجایی که احتیاج باشد باید آماده شود.

به منظور حصول اطمینان از ارائه سرویس خوب باید تعمیرات پیشگیرانه بر روی همه امکانات و وسایل شرکت به شکل دوره ای انجام و در فرم های مربوطه ثبت شود.

ماده ۸- اندازه گیری، بازیابی و ارتقا با گواهینامه ایزو 9001

بند های ISO 9001

همه امور باید طبق الگو امور مربوطه نظارت و پایش شوند. یکی از عوامل حائز اهمیت که باید اندازه گیری شود، سطح رضایت کاربر است که می تواند توسط فرم هایی که مشتریان آن ها را تکمیل می کنند، مشخص شود.

خط مش هات کیفی که برای ماه ها و سال های آینده مشخص شده اند باید به شکل مرحله ای مشخص شده به عنوان مثال هر فصل مورد نظارت قرار گیرند. پیش از ممیزی بیرونی به واسطه مرکز صدور گواهی، باید سامانه مدیریت کیفیت به واسطه تعدادی از کارمندان شرکت که اغلب عضو کمیته راهبری ایزو می باشند، تحت ممیزی درونی باشد.

برای اخذ ایزو 9001 یک مشاور به این ممیزان باید آموزش دهد. انجام ممیزی داخلی اغلب ۲ تا ۳ بار در سال انجام می شود. استانداردی که توسط مرکز صدور گواهی انجام می شود تا ۳ سال معتبر است اما مرکز صدور گواهی هر شش ماه یا یک سال سیستم کیفیت شرکت را ممیزی مراقبتی می کند.

شرکت برای ارتقا سیستم کیفیت سازمان باید همه موارد غیرمنطبق که در سسیتم به وجود آید را با فعالیت های اصلاحی و پیشگیرانه رفع کند. از طرفی باید پروژه هایی را به اسم پروژه های ارتقا همیشگی برای بهبود روال کیفی کالاهای خود تعریف و اجرا کند.

هزینه دریافت ایزو ۹۰۰۱ چقدر است؟

وجود موسسات مختلف جهت صدور استاندارد ایزو ۹۰۰۱، سبب گوناگونی قیمت اخذ این گواهینامه شده است. هزینه دریافت ایزو ۹۰۰۱ با توجه به مراجع صدورکننده گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ (CB)، سطح اعتبارسنجی، نوع فعالیت شرکت و سازمان، نوع اعتبار گواهینامه و اعتبار دهی توسط سایر سازمان های دولتی متفاوت است.

دریافت ایزو ۹۰۰۱ تاثیر بسزایی در سیستم مدیریت کیفیت سازمان ها و شرکت های مختلف داشته و وجود آن به یک اصل مهم تبدیل شده است. بنابراین کارآفرینان و صاحبان شرکت فارغ از هزینه دریافت ایزو ۹۰۰۱ جهت دریافت ایزو ۹۰۰۱ باید از طریق مراجع صدور معتبر اقدام کنند.

هر گونه هزینه جهت اخذ گواهینامه ایزو، یک سرمایه گذاری بلند مدت برای شرکت شما به شمار می‌رود. بنابراین به طمع پرداخت هزینه های کمتر، هرگز به موسسات و مراجع نا معتبر اطمینان نکنید.

چه شرکت هایی باید برای دریافت ایزو ۹۰۰۱ اقدام کنند؟

ایزو 9001

یکی از سوالاتی که برای کارآفرینان و صاحبان شرکت پیش می‌آید این است که آیا شرکت من نیز نیاز به اخذ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ دارد؟ آیا می‌توان برای هر شرکتی اقدام به اخذ گواهی ایزو ۹۰۰۱ کرد؟

در پاسخ باید گفت تمام سازمان ها، نهاد و شرکت های خصوصی و دولتی به خصوص شرکت های تولید و نوپا می‌توانند نسبت به اخذ گواهینامه ISO 9001 اقدام کنند. کنترل و تعادل دو فاکتور بسیار مهم در بازارهای بین المللی هستند. بدون این دو فاکتور ثبات و کیفیت در بین کشورها و سایر صنایع وجود نداشته و تعادل بازار بر هم می‌خورد. از جمله مهم‌ ترین نقش دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ حفظ تعادل و برقراری ثبات در بازار است.

به دلیل اینکه اخذ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ با صرف زمان و پرداخت هزینه همراه است، هر نهاد و شرکتی با توجه به نظر مدیر و سایر شرکا و سهام داران می‌تواند این گواهی را اخذ کند. اما اگر قصد دارید فعالیت شرکت خود را گسترده کنید و تصمیمات و فکرهای بزرگی برای آینده آن در سر دارید، حتما گواهی  ایزو ۹۰۰۱ را دریافت کنید.

اهمیت دریافت گواهی ایزو ۹۰۰۱ برای شرکت های مختلف

از مهم ترین مزایای گواهی ایزو ۹۰۰۱ می‌توان به سیستم مدیریت کیفیت یکپارچه و ارزیابی سازمان اشاره کرد. با این گواهی نظم خاصی در محیط کاری برقرار خواهد شد و کارکنان با جدیت بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند.  این اقدامات سبب افزایش بهره وری، راندمان و بازده شرکت می‌شوند که نتیجه آن دستیابی به سود بالاتر است‌.

این شرکت‌ها با ارائه کالا و محصولات با کیفیت می‌توانند حداکثر رضایت مشتریان را به خود جلب کنند. یکی از شروط صادرات کالا به کشورهای مختلف، استاندارد ISO 9001 است‌؛ بنابراین شرکت‌های دارای این گواهی می‌توانند نحصولات با کیفیت خود را به سراسر جهان صادر کنند.

سخن پایانی:

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ یکی از برترین و  معتبرترین گواهینامه های بین المللی جهت کنترل کیفیت شرکت ها و سازمان های مختلف است.  استاندارد ISO 9001 از بندها و زیربندهایی تشکیل شده که شرکت‌ های متقاضی این استاندارد، باید آنها را رعایت کنند. تمام بندها و استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ سبب می‌شود که با توجه به شرایط تصمیمات درست تری گرفته و محصولات با کیفیتی تولید شود.

امروزه مراجع و موسسات بسیاری در زمینه صدور انواع استاندارد ایزو از جمله ایزو ۹۰۰۱ فعالیت می‌کنند. اخذ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ با به زمان و هزینه نیاز دارد که این هزینه با توجه به نوع مراجع صادر کننده گواهی، نوع فعالیت شرکت، سطح اعتبارسنجی … متغیرند.

اگر صاحب شرکت هستید و یا به تازگی شرکت و سازمانی را تاسیس کرده اید، جهت پیشرفت، موفقی و دستیابی به آرمان ها و تصمیم های بزرگ خود، هر چه سریع تر نسبت به دریافت آخرین ورژن ایزو ۹۰۰۱ اقدام کنید.

دیدگاه خود را بنویسید