تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

درخواست کد کارگاهی بیمه

درخواست کد کارگاهی بیمه

کد کارگاهی عددی ده رقمی است که سه رقم آن مربوط به شعبه، سه رقم دوم آن مربوط به نوع فعالیت و چهار رقم آن مربوط به شماره پرونده است. جهت دریافت این کد باید ابتدا نسبت به تکمیل فرم و ثبت نام اقدام کنید. در مرحله بعد مدارک تحویل داده شده و پس از بررسی کد کارگاهی ارسال می‌شود. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات دریافت این کد به صورت اینترنتی نیز امکان پذیر شده است. دریافت کد کارگاهی آنلاین نسبت به دریافت حضوری آن هزینه کمتری دارد.

کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون باید ظرف مدت 15 روز از تاریخ تاسیس به منظور بیمه کردن کارکنان خود به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی واقع در محدوده عملکرد کارگاه مراجعه کنند و مدرکی را که نشانگر کارفرما بودن آنها می باشد، به شعبه تحویل داده و کد کارگاه دریافت نمایند.

کارفرما باید به صورت ماهانه اقدام به تحویل مشخصات کارکنان به سازمان بیمه کند در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه خواهد شد. در این مطلب به بررسی نحوه دریافت کد کارگاهی، مدارک مورد نیاز و نکات مهم دریافت آن خواهیم پرداخت‌.

با پر کردن فرم زیر می توانید به راحتی برای دریافت کد کارگاهی به صورت آنلاین اقدام نمایید.

منظور از کد کارگاهی بیمه چیست؟

اگر شما نیز می‌خواهید بدانید منظور از کد کارگاهی بیمه چیست لطفا این مطلب را تا انتها دنبال کنید. کد کارگاهی نوعی شماره مربوط به کارگاه بوده که مانند شناسنامه کارگاه است. این شماره ده رقمی بوده که سه رقم اول آن مربوط به شعبه، سه رقم دوم نشان دهنده نوع فعالیت و چهار رقم آخر مربوط به شماره پرونده است. با توجه به این که اعداد کد کارگاهی مربوط به شماره پرونده، نوع فعالیت و شعبه کارگاه هستند در صورت ایجاد تغییراتی در هر یک از این موارد کد کارگاهی نیز تغییر می‌کند. البته این مورد برای افراد حقیقی صدق می‌کند و افراد حقوقی تا پایان انحلال شخصیت حقوقی کد کارگاهی ثابتی دارند.

مراحل دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی

مراحل دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی

اخذ کد کارگاهی بیمه برای شرکت ها و مجموعه هایی که چندین کارمند دارند بسیار ضروری است. در واقع کارفرمای مجموعه باید پیش از آغاز فعالیت خود اقدام به گرفتن بیمه و کد کارگاهی بیمه برای کارگران خود کند. مراحل دریافت کد کارگاهی بیمه به صورت زیر است:

  • تهیه مدارک مربوطه

پیش از درخواست برای دریافت کد کارگاهی ابتدا باید کلیه مدارک جهت دریافت کد کارگاهی را تهیه کنید. این مدارک شامل کارت شناسایی کارفرما، اساسنامه شرکت، سند مالکیت و ….. است که در ادامه این مقاله به توضیح کامل آن خواهیم پرداخت.

  • مراجعه به شعبه تامین اجتماعی

در این مرحله باید نزدیک ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی به محل کار خود را پیدا کنید و برای ادامه فرآیند درخواست کد به آن جا مراجعه کنید.

  • پر کردن فرم و پرسشنامه

در این مرحله سازمان تامین اجتماعی جهت ثبت نام و تکمیل درخواست فرم ها و پرسشنامه هایی می‌دهد که باید به دقت پر شود. لطفا در تکمیل اطلاعات پرسشنامه نهایت دقت را به خرج دهید و سوالات را به درستی پاسخ دهید. فرم درخواست کد کارگاهی بیمه شامل اطلاعاتی چون نام و نام خانوادگی کارفرما، شماره ملی، تعداد کارگران، نوع فعالیت و …… است.

  • ارائه مدارک

با تکمیل فرم، کارفرما باید فرم را به همراه مدارک خواسته شده به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهد.

  • انجام آزمایش های مربوطه

در مرحله آخر سازمان پس از بررسی کامل فرم پرسشنامه، مدارک و انجام برخی از آزمایشات مانند چک کردن انطباق اطلاعات موجود در فرم با بازرسی محل کار، کد کارگاهی را به کارفرما خواهد داد.

ثبت نام کد کارگاه تامین اجتماعی

جهت ثبت نام کد کارگاه تامین اجتماعی ابتدا باید مدارک لازم جهت دریافت کد کارگاهی بیمه را در دسترس داشته باشید. سپس به این مدارک را به نزدیک ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی محل کار خود برده و با پر کردن فرم درخواست کد کارگاهی و هم چنین ارائه مدارک مربوطه نسبت به کرفتن کد کارگاهی اقدام کنید.

نوع بیمه با توجه نوع حرفه و نزدیکی شعب بیمه به محل کار ممکن است شرکت ها بیمه های متنوعی را انتخاب کنند. با این حال اغلب شرکت ها نسبت به ثبت نام کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی برای کارگران خود اقدام می‌کنند.

منظور از فرم تغییر کد کارگاهی تامین اجتماعی چیست؟

شاید شما نیز واژه فرم تغییر کد کارگاه تامین اجتماعی به گوشتان خورده باشد. این فرم پرسشنامه ای است که به وسیله پر کردن آن کارفرما باید نسبت به تغییر کد کارگاهی خود اقدام کند. همان گونه که گفته شد کد کارگاهی کدی ده رقمی است که ۳ رقم نخست آن مربوط به شعبه، ۳ رقم دوم مربوط به نوع فعالیت و ۴ رقم آخر آن مربوط به شماره پرونده است.

بنابراین اگر زمانی کارفرما نوع فعالیت یا شعبه خود را تغییر دهد باید نسبت به تغییر کد کارگاهی نیز اقدام کند. برای تغییر این کد ابتدا باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و با پر کردن فرم تغییر کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی آن را تعییر دهد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد کارگاهی بیمه

جهت دریافت کد کارگاهی ابتدا باید مدارکی را جهت ارائه به سازمان بیمه آماده کنید. از جمله این مدارک می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مدارک شناسایی کارفرما اعم از کارت ملی یا شناسنامه (در ادامه این مدارک آمده است)
  • اساسنامه شرکت
  • نامه برای نوشتن درخواست کد کارگاهی
  • آگهی روزنامه تاسیس شرکت
  • فتوکپی روزنامه آخرین تغییرات ایجاد شده در شرکت
  • جوازنامه شرول فعالیت مرتبط با حیطه کار
  • سند مالکیت یا اجاره نامه
  • مدارکی دال بر تایید کد پستی شرکت مانند قبض آب، گاز، برق و ….
  • فرم پرسشنامه تکمیل شده

مدارکی که می تواند ملاک کارفرمایی شخص باشد:

  • جواز کسب صنفی معتبر(دائم یاموقت) یا هرگونه اجازه کار از مراجع ذیصلاح
  • پروانه تاسیس یا بهره برداری
  • اسناد مالکیت یا اسناد اجاره و یا صلح نامه کارگاه (اعم از رسمی یا عادی)
    تایید اتحادیه یا مجمع امورصنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره برداری کارگاه
  • شعبه تامین اجتماعی، پس از شناسایی کارگاه و تعداد کارگران شاغل در آن، پرونده کارگاه را تشکیل داده و شماره کارگاه را به آن اختصاص خواهد داد.

کارفرما می بایستی هر ماه لیست کارگران یا کارمندان مشمول قانون تامین اجتماعی که در استخدام یا در اختیار دارند صرف نظر از نوع قرارداد و کار و ترتیب استخدام و نحوه پرداخت حقوق و مزایا در مهلت مقرر در قانون (حداکثر تا آخرین روز ماه بعد) به سازمان ارسال نماید.

به هنگام تحویل اولین لیست، باید اصل و تصویر شناسنامه تمام کارکنان کارگاه به واحد نام نویسی شعبه ارایه شود و ضمن دریافت شماره بیمه، این شماره در لیست های ماهانه در مقابل نام افراد درج گردد تا بیمه شدگان بتوانند از خدمات بیمه استفاده نمایند.

لازم است یادآوری شود که به هنگام نقل و انتقالات کارگاه، دریافت مفاصاحساب از شعبه تامین اجتماعی لازم است.

چگونه کد کارگاه بیمه را پیدا کنیم؟

دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی

شاید این سوال نیز برای شما پیش آمده باشد که چگونه کد کارگاه بیمه را پیدا کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای استعلام کد کارگاهی بیمه باید به سامانه استعلام کد کارگاهی بیمه مراجعه کنید. پس از ورود به این سامانه با وارد کردن مشخصات خواسته شده خواهید دریافت که شما مشمول کد کارگاهی بیمه هستید یا خیر. توجه داشته باشید که اگر نوع بیمه مجموعه شما تامین اجتماعی است جهت استعلام آن حتما باید به سامانه استعلام کد کارگاهی تامین اجتماعی مراجعه کنید.

برای گرفتن استعلام از این سامانه ها ابتدا باید در سامانه ثبت نام کنید. علاوه بر این روش راه های دیگری نیز برای استعلام کد کارگاهی وجود دارد که از جمله آن ها می‌توان به مراجعه حضوری به دفاتر شعب بیمه و نصب اپلیکیشن استعلام بیمه و استفاده از کد SSD اشاره کرد.

مزایای گرفتن کد کارگاهی تامین اجتماعی چیست؟

تمامی کسب و کارها چه حقیقی و چه حقوقی با گرفتن کد کارگاهی تامین اجتماعی می‌توانند از مزایایی برخوردار شوند. از جمله این مزایا می‌توان به افزایش درجه اعتبار شرکت، دریافت حق اولاد، دریافت بیمه بازنشستگی، دریافت حمایت از هزینه های درمان، دریافت حق ماموریت، حق استفاده از مرخصی های قانونی و …… اشاره کرد.

به طور کلی دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی برای شرکت یک پوان مثبت است که علاوه بر افزایش اعتبار می‌تواند مزایای بسیار دیگری برای شرکت و کارکنان آن داشته باشد.

مدت زمان صدور کد کارگاهی بیمه چقدر است؟

به طور کلی پس از درخواست کد بیمه تامین اجتماعی جهت بررسی وضعیت بازرسانی به محل کار فرستاده می‌شود. پس از تایید محل کار توسط بازرسان ارسال کد کارگاهی ممکن است از ۲۰ روز تا یک ماه طول بکشد. هم چنین در صورتی که پس از مدتی نوع فعالیت تغییر کند می‌توانید نسبت به تغییر کد کارگاهی اقدام کنید.

در صورت تغییر کد کارگاهی، مدت زمان ارسال آن کوتاه تر خواهد بود.

هزینه دریافت کد کارگاهی بیمه چقدر است؟

طبیعتا اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی با هزینه هایی همراه است‌‌. با توجه به این که این هزینه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد نمی‌توان رقم ثابتی را برای آن ارائه کرد. از جمله عوامل تاثیرگذار در هزینه دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • هزینه های مربوط به ثبت نام و تکمیل درخواست

بخشی از هزینه های کد کارگاهی مربوط به ثبت نام و درخواست کد کارگاه تامین اجتماعی است. ثبت نام کد کارگاهی می‌تواند به صورت حضوری و آنلاین باشد.

به طور قطع دریافت کد کارگاهی آنلاین به نسبت حضوری مشمول هزینه های کمتری است. با این حال در ثبت نام اینترنتی نیز کاربر باید هزینه ای را به عنوان حق ثبت نام پرداخت کند.

  • تعداد کارکنان

امروزه شرکت ها و مجموعه های زیادی هستند که برای شروع کار خود اعضای مجموعه را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در می‌آورند.

تعداد کارکنانی که قرار است توسط شرکت یا مجموعه خاص تحت پوشش بیمه درآیند در هزینه های اخذ کد کارگاهی بیمه موثر هستند.

  • هزینه های مربوط به دفاتر خدمات ثبتی

بسیاری از افراد اطلاعات چندانی در رابطه با نحوه ثبت کد کارگاه در سامانه تامین اجتماعی و سایر مراحل ثبتی آن ندارند. از این رو ترجیح می‌دهند که کار خود را به دفاتر خدمات ثبتی واگذار کنند. این دفاتر در ازای انجام کارهای ثبتی از شما هزینه ای دریافت خواهند کرد. بنابراین این نکته که فرد خودش خدمات ثبتی را انجام دهد یا آن را به دفتر خدمات ثبتی بسپارد می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت ثبت کد کارگاهی است‌.

  • تعرفه سال (متغیر است)

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه دریافت کد کارگاهی تعرفه سال است. به عنوان مثال ممکن است اخذ این کد در سال جدید نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت همراه باشد.

فرم دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی

نحوه دریافت کد کارگاهی تامین اجتماعی به گونه ای است که باید در مرحله اول فرمی را برای تکمیل درخواست و ثبت نام پر کنید. حال این سوال پیش می‌آید که این فرم اخذ کد کارگاهی تامین اجتماعی چیست و شامل چه اطلاعاتی است؟ فرم اخذ کد کارگاهی پرسشنامه ای است که شامل اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی کارفرما، شماره شناسایی، نوع فعالیت و …. است.

پس از تحویل فرم برای بررسی اطلاعات و مطابقت آن با اطلاعات نوشته شده بازرسانی به مجموعه ارسال می‌شود. بنابراین اطلاعات نوشته شده داخل فرم بسیار مهم است و باید به دقت پر شود. علاوه بر صحت اطلاعات توجه داشته باشید که فرم را با خط خوانا پر کنید.

جریمه عدم دریافت کد کارگاهی چیست؟

در صورتی که کارفرما نسبت به دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی سهل انگاری کند به معنای آن است که کارکنان خود را بیمه نکرده است. در این صورت کارفرما موظف به پرداخت کلیه حقوق کارکنان خود بوده و علاوه بر آن مطابق شرایط محکوم به پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۲ تا ۵ برابر کل بیمه خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین شرایط اخذ بیمه کل کارگاه دریافت کد کارگاهی است. به عبارت بهتر شما بدون در دسترس داشتن کد کارگاهی نمی‌تواتی کارکنان مجموعه خود را بیمه کنید.

لازم به ذکر است که پس از اخذ کد کارگاهی بیمه باید لیست افراد بیمه شده را به همراه عکس و مشخصات به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنید. این لیست باید به صورت ماهیانه برای سازمان تامین اجتماعی ارسال شود. در صورت عدم ارسال این لیست یا تاخیر در ارسال آن کارفرما حدود ۲٪ کل مبلغ بیمه را از طرف سازمان تامین اجتماعی جریمه خواهد شد.

در صورتی که کارفرما این تاخیر را در پرداخت های بعدی جبران کند پیش از صدور برگ لازم الاجرا حدود ۳۰ درصد از پرداخت جریمه معاف خواهد شد.

نکات مهم درباره اخذ کد کارگاهی بیمه

کارفرما پیش از اخذ کد کارگاهی بیمه باید نسبت به شرایط و مراحل اخذ آن آگاهی داشته باشد. از جمله نکاتی که کارفرما در مراحل اخد کد کارگاهی بیمه باید به آن توجه کند می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • همان گونه که پیش تر اشاره شد لیست کارکنان تحت پوشش بیمه باید به صورت ماهیانه توسط کارفرما به سازمان بیمه تحویل داده شود. در صورت عدم تحویل این لیست یا تاخیر در ارسال آن کارفرما از طرف سازمان بیمه مشمول جریمه خواهد شد.
  • هنگام تحویل لیست کارکنان تحت پوشش بیمه باید اطلاعات کامل این کارکنان شامل اصل و کپی شناسنامه باید ارسال شود. در صورتی که کارفرما قصد تغییر فعالیت یا حا به جایی شعبه خود را داشته باشد باید هر چه سریع تر نسبت به تغییر کد کارگاهی بیمه اقدام کند.
  • در صورت انتقال کارگاه کارفرما باید فرم تسویه حساب تامین اجتماعی را دریافت کند.
  • در صورت ایجاد هر گونه تغییرات در روند کار باید سازمان تامین اجتماعی در جریان گذاشته شود و تغییرات حاصله هر چه سریع تر در روزنامه رسمی چاپ شده و با مدرک به سازمان بیمه تحویل داده شود.
  • آشنایی با نحوه ثبت کد کارگاهی برای تمام کارآفرینان و کافرمایان ضروری است. از این نیاز است که کارفرمایان با کلیه مراحل، شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ کد کارگاهی بیمه آشنا شده و اطلاعاتی در مورد آن کسب کنند.

دیدگاه خود را بنویسید