تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

گرفتن کارت بازرگانی بدون دیپلم

گرفتن کارت بازرگانی بدون دیپلم

ارائه مدرک دیپلم یکی از شرایط اخذ و دریافت کارت بازرگانی است. بنابراین دریافت کارت بازرگانی برای افرادی که مدرک تحصیلی دیپلم ندارند به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل شده است و سوال اکثر این افراد این سوال را مطرح می‌کنند که آیا امکان گرفتن کارت بازرگانی بدون دیپلم وجود دارد یا خیر؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و هم چنین توضیح دهیم که کارت بازرگانی چیست؟ لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی نوعی مدرک یا مجوز برای صادرات و واردات است که تمام تاجرانی که قصد دارند کالایی را در داخل و خارج از کشور جا به جا کنند باید این کارت را داشته باشند. این کارت برای افراد حقیقی و حقوقی صادر می‌شود و با داشتن این کارت اشخاص قادر به انجام تجارت در حوزه های مختلف هستند.

اخذ و دریافت این کارت دارای شرایط خاصی است که از جمله آن ها می‌توان به داشتن سن ۲۳ سال، قانونی بودن تجارت، عدم سوء پیشینه کیفری، تابعیت از جمهوری اسلامی ایران، تجارت کالاهای مجاز و اخذ مدرک دیپلم اشاره کرد.

با توجه به این که اخذ مدرک دیپلم یکی از شرایط دریافت کارت بازرگانی است ممکن است افرادی که این مدرک را ندارند از گرفتن این کارت نا امید شوند. جهت آگاهی از شرایط گرفتن کارت بازرگانی بدون دیپلم تا انتها مطلب را بخوانید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی اندکی تفاوت دارد.

این مدارک برای اشخاص حقوقی شامل:

  • اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی
  • اصل گواهی عدم سوءسابقه کیفری
  • اصل مدارک شنایی
  • روزنامه رسمی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات شرکت
  • اصل مفاصاحساب مالیاتی، اصل و کپی تقاضای ثبت شرکت های داخلی
  • مدارک شناسایی اعضای شرکت
  • اصل اجاره نامه یا سند شش دانگ شرکت

برای اشخاص حقیقی شامل:

  • مدارک شناسایی شخصی (کپی و اصل شناسنامه)
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • فرم تکمیل شده درخواست
  • کد اقتصادی
  • ارائه مدرک تحصیلی بالای دیپلم
  • ارائه سند ملکی یا اجاره نامه

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی

یکی از مهم‌ ترین شرایط برای دریافت کارت بازرگانی داشتن حداقل مدرک دیپلم است. به عبارت دیگر مدرک تحصیلی مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی باید از دیپلم پایین تر نباشد.‌ همین موضوع باعث نگرانی افرادی که مدرک تحصیلی ندارند یا مدرک تحصیلی زیر دیپلم دارند شده است. لازم به ذکر است که با توجه به شرایط جدیدی که جهت اخذ کارت بازرگانی در نظر گرفته است افراد بدون داشتن دیپلم نیز قادر به دریافت کارت بازرگانی هستند.

البته گرفتن کارت بازرگانی بدون دیپلم خود نیز دارای شرایط خاصی است. به عنوان مثال اگر فرد دارای پروانه بهره برداری کشاورری و صنعتی، خدمات فنی مهندسی و خدمات معدنی و ارتباطات باشد و البته دو سال از مدت زمان کسب پروانه گذشته باشد برای اخذ کارت بازرگانی نیازی به ارائه مدرک تحصیلی ندارد.

برای دریافت کارت بازرگانی به کجا مراجعه کنیم؟

دریافت کارت بازرگانی

بسیاری از افراد اطلاعاتی درباره نحوه و مرکز دریافت کارت بازرگانی ندارند و این سوال را می‌پرسند که برای دریافت کارت بازرگانی باید به کجا مراجعه کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای دریافت کارت بازرگانی باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت و دفاتر بازرگانی مراجعه کنید. هم چنین امروزه موسسه های زیادی وجود دارند که صفر تا صد خدمات ثبتی و دریافت کارت بازرگانی را در ازای دریافت مبلغی برای شما انجام می‌دهند و شما دیگر نیاز به حضور در مکان خاصی جهت انجام امور اداری دریافت کارت بازرگانی نخواهید داشت.

مدت زمان دریافت کارت بازرگانی

از زمان درخواست دریافت کارت بازرگانی توسط متقاصی تا صدور آن طبیعتا مدت زمانی طول می‌کشد. در واقع بعد از تکمیل و مدارک و ثبت درخواست به طور میانگین حدود ۲۰ تا ۵۰ روز طول می‌کشد که کارت صادر شده و بعد دست متقاضی برسد.

هزینه دریافت کارت بازرگانی چقدر است؟

بسیاری از افرادی که اطلاعات چندانی در این زمینه ندارند می‌خواهند بدانند که هزینه دریافت کارت بازرگانی چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این هزینه می‌تواند تحت تاثیر فاکتورهای مختلف متفاوت باشد. از جمله پارامترهای موثر در هزینه دریافت کارت بازرگانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • مالک کارت

امکان دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت شرایط و تهیه مدارک مورد نیاز وجود دارد. بسته به این که متقاضی فردی حقیقی یا حقوقی باشد هزینه ها متفاوت است. به طور کلی هزینه دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها بیشتر از افراد حقیقی و شخصی است.

  • موسسه خدماتی

امروزه موسسه های زیادی در حوزه خدمات ثبتی فعالیت می‌کنند که برخی از افراد متقاضی بخاطر نداشتن اطلاعات کافی در زمینه دریافت کارت بازرگانی یا نداشتن تایم کافی ترجیح می‌دهند کارهای خود را به این موسسات واگذار کنند. با توجه به این که افراد متقاضی گاهی اطلاعات زیادی درباره امور حقوقی و دریافت کارت ندارند ممکن است برخی از این موسسات هزینه های هنگفتی را برای انجام امور خدماتی از آن ها دریافت کنند. بنابراین می‌توان حدس زد که هزینه خدمات ثبتی در موسسات مختلف متفاوت است.

  • حیطه فعالیت

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در تعیین هزینه های دریافت کارت بازرگانی نوع حوزه یا حیطه ای است که در آن فعالیت می‌کنید. هم‌چنین نوع و تعداد کالای مورد مبادله در تجارت نیز می‌تواند در تعیین این هزینه ها دخیل باشد.

  • هزینه های مربوط به نام نویسی

از جمله دیگر عوامل تاثیرگذار در هزینه های دریافت کارت بازرگانی می‌توان به هزینه های مربوط به ثبت نام، نام نویسی، دریافت کد اقتصادی، حق الزحمه دفاتر قانونی و ….. اشاره کرد.

نتیجه گیری:

کارت بازرگانی نوعی مدرک است که به معنای اجازه نامه یا مجوزی برای انجام فعالیت های تجاری مانند واردات و صادرات است. اخذ کارت بازرگانی دارای شرایط‌ زیادی است‌ که یکی از آن ها داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم است که بسیاری از افراد که مدرک تحصیلی ندارند را نگران کرده است.

امروزه با توجه به وضع قوانین و شرایط جدید در حوزه دریافت کارت بازرگانی امکان اخذ کارت بازرگانی بدون داشتن مدرک دیپلم نیز وجود دارد که البته خودش دارای شرایط خاصی است. یکی از شرایط گزفتن کارت بازرگانی بدون دیپلم کسب و ارائه پروانه بهره‌برداری در حوزه های مختلف است که باید حداقل ۲ سال از زمان کسب آن گذشته باشد.

دیدگاه خود را بنویسید