تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص

کلیه شرکت هایی که در ایران می‌توان ثبت کرد، خصوصیات و مقررات خاصی دارند که باعث می‌شود هریک برای فعالیت منحصربه‌فردی کارآمد باشند. به‌منظور اینکه شما به‌آسانی و با مدیریت هزینه‌ها بتوانید نوع شرکت خود را تعیین کرده و آن را ثبت کنید، قصد کردیم که ثبت شرکت سهامی خاص را بطور کامل توضیح دهیم. در این مطلب اول شرکت سهامی خاص را تعریف کرده و به بیان خصوصیات آن پرداخته‌ایم و بعد مدارک و روند ثبت به‌شکل گام گام گفته شده است.

به جرات می­توان گفت شرکت های تجاری نقش بسیار مهمی در بهبود اقتصاد کشور و رفع نیازهای مردم دارند. صاحبان کسب و کار و مدیران به منظور قانونی کردن کلیه امورات خود، رونق بخشیدن به کسب و کار، بهره مندی از وام و تسهیلات بانکی ابتدا باید شرکت خود را ثبت کنند. ثبت شرکت سهامی خاص یکی از انواع ثبت شرکت بوده که متقاضیان زیادی دارد.

اما منظور از شرکت سهامی خاص چیست؟ برای ثبت شرکت سهامی خاص به چه شرایط و مدارکی نیاز داریم؟ ثبت کردن شرکت به صورت سهامی خاص چه مزیت هایی دارد؟ در ادامه مطلب علاوه بر پاسخ این سوالات، اطلاعات جامع تری در رابطه با ثبت شرکت سهامی خاص در اختیار شما قرار می­دهیم.

انواع ثبت شرکت

امروزه شرکت های زیادی با عنوان ها و مسئولیت های متفاوتی ثبت می‌شوند که هر کدام در زمینه خاصی مشغول به فعالیت هستند.  انواع ثبت شرکت شامل:

۱- شرکت سهامی خاص

۲- شرکت سهامی عام

۳- شرکت مسئولیت محدود

۴- شرکت مختلط سهامی

۵- شرکت تعاونی

۶- شرکت مختلط غیر سهامی

۷- شرکت نسبی

شرکت سهامی خاص چیست؟

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص به شرکتی گفته می‌شود که اعضای آن موسسین شرکت هستند. در شرکت سهامی خاص اعضای آن به اندازه ی سرمایه خود مسئولیت دارند و سرمایه هر کدام به سهام تبدیل می‌شود. هرعضوی مدیریت سهام خود را بر عهده دارد، به همین دلیل چنین شرکت هایی را به صورت سهامی خاص ثبت می‌کنند. تعداد اعضای شرکت های سهامی خاص حداقل باید پنج نفر باشد که شامل سه نفر سهام دار و دو نفر بازرس می‌شود.

تمام سرمایه در این شرکت توسط تاسیس‌کنندگان آن ترتیب داده می‌شود و به عنوان سهام تقسیم می‌گردد.

تعهدات سهامداران، فقط به همان میزانی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند محدود است.

در ابتدا به‌منظور ثبت، باید ۳۵ درصد از سرمایه را در حساب انحصاری شرکت سپرده کنند.

این نوع شرکت برای ثبت باید حداقل ۳ شریک و میزان سرمایه نیز حداقل ۱۰۰ هزار تومان است.

تکالیفی که در ثبت این نوع شرکت باید انجام شود خیلی کمتر از شرکت‌های سهامی عام می‌باشد.
چراکه در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران کمتر است و مقررات آسان تری دارد.
صدور اطلاعیه‌ی پذیره نویسی در شرکت سهامی خاص وجود ندارد و بالتبع سهام آن‌ها در بازار بورس خرید و فروش نمی‌شود، همچنین خبری از تشکیل مجمع عمومی نیست.

قطعا آگاه هستید که شرکت سهامی خاص بیشترین طرفدار را برای ثبت دارد.

این نوع شرکت علاوه بر تعداد کم سهامداران و سهولت قوانین، به سرمایه کمی نیاز دارد و تعهدات سهامداران فقط به میزان سرمایه‌ی خودشان محدود می‌باشد.

چگونه شرکت های سهامی خاص را در مناطق آزاد به ثبت برسانیم؟ : مراحل و شرایط ثبت شرکت در مناطق آزاد را اینجا بخوانید.

شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

بدون شک کسانی که قصد ثبت شرکت سهامی خاص را دارند باید شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت های سهامی خاص را داشته‌‌‌‌باشند تا بتوانند شرکت مورد نظر را با موفقیت ثبت کنند. مدارک مورد نیاز و شرایط ثبت شرکت سهامی خاص به صورت زیر است:

۱- برای ثبت شرکت سهامی خاص ابتدا باید میزان ۳۵درصد از سرمایه شرکت در حسابی با نام شرکت در یکی از بانک های کشور بلوکه شود.  شرکت می‌تواند پس از چاپ آگهی در روزنامه این میزان سرمایه بلوکه شده را برداشت‌کند.

۲- هیچ کدام از اعضای این شرکت ها اعم از سهام داران و بازرس ها نباید با یکدیگر نسبت فامیلی داشته باشند.

۳- شناسنامه و کارت ملی تمام سهم داران یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص است. همچنین در سال ۱۴۰۲ داشتن کد ثنا نیز یکی از مدارک لازم شناخته می‌شود.

۴- مدیران شرکت سهامی خاص باید دارای اقرار نامه ای باشند که عدم ممنوعیت آن ها برای انجام فعالیت های تجاری را ثابت می‌کند.

۵- آدرس شرکت، محل سکونت اعضا، شماره تلفن و کد پستی نیز از دیگر مدارک لازم برای ثبت شرکت های سهامی خاص هستند.

مهم ترین کار هایی که باید برای ثبت شرکت سهامی خاص انجام دهید

ثبت شرکت‌های سهامی خاص مراحل قتنونی زیادی دارد که باید به طور کامل طی شود. هر گونه کوتاهی و سستی می‌تواند مانع ثبت موفقیت آمیز شرکت شود. مراحل ثبت شرکت سهامی خاص شامل:

۱- شرکت های سهامی خاص باید قرارداد ثبت شرکت را به صورت آنلاین، حضوری و یا تلفنی ثبت کند.

۲- مدارک مورد نیاز به طور کامل جمع آوری شده و در اختیار کارشناسان مربوطه قرار داده شود.

۳-انتخاب نام از دیگر مراحل ثبت شرکت های سهامی خاص است. در این مرحله باید نامی فارسی و مطابق با فرهنگ اسلامی و با معنی معلوم انتخاب شود. همچنین نام انتخاب شده نباید قبلا ثبت شده و یا به عبارتی دیگر نباید نام تکراری باشد.

۴- تایید تقاضا نامه و تشکیل پرونده یکی از اصلی ترین مراحل ثبت شرکت های سهامی خاص است. به این صورت که باید کار فرما تقاضانامه و وکالت نامه را تایید کند، سپس پرونده توسط کارشناس تشکیل شده و در دفتر خانه ثبت شود.

۵- کارشناسی و تحویل اسناد آخرین مرحله از ثبت شرکت های سهامی خاص است. در این مرحله پرونده و تمام اسناد باید توسط کارشناسان مربوطه بررسی و عیب و نقض های آن بر طرف می شود. پس از تکمیل به شرکت مربوطه و اشخاص حقیقی یا حقوقی تحویل داده می‌شود.

پاسخ یک سوال مهم: چگونه درخواست عدم فعالیت شرکت را ارسال کنیم؟

مزایای شرکت های سهامی خاص

یکی از مسائل مهم این است که ثبت کردن شرکت به صورت سهامی خاص چه مزیت هایی دارد؟ که در پاسخ به این سوال باید بگوییم که:

۱- برای ثبت شرکت های سهامی خاص نسبت به سایر شرکت ها زمان کمتری لازم بوده و مراحل آن دارای دشواری ها و سختی های کمتری است. بنابراین این شرکت ها متقاضیان بیشتری نسبت به سایر شرکت ها دارند.

۲- این شرکت ها از اعتبار بالایی نزد بانک ها برخوردار هستند.

۳- در شرکت های سهامی خاص سهام شرکا با عنوان اوراق تجاری و با نام خود سهام دار صادر می شوند. در صورتی که در شرکت هایی مانند شرکت های مسئولیت محدود این شرایط وجود ندارد و ورقه ای با نام اوراق تجاری قابل انتقال توسط مدیران و سهام داران وجود نخواهد ‌داشت.

4- مراحل قانونی دریافت وام و تسهیلات بانکی در شرکت های سهامی خاص نسبت به دیگر شرکت ها ساده تر است.

5- از دیگر مزایای شرکت های سهامی می­توان به عدم محدودیت فعالیت اشاره کرد که این مزیت شامل شرکت های سهامی خاص نیز می­ شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص

در ادامه به شکل موردی مدارکی که برای ثبت شرکت نیاز است را کامل ذکر می‌کنیم و در بخش هایی که کمی ابهام وجود دارد مثال‌هایی زده‌ایم که مسئله روشن شود.

  • ۲ برگه اظهارنامه شرکت سهامی خاص
  • ۲ برگه اساسنامه شرکت سهامی خاص
  • برگه عدم سوءپیشینه حقوقی همه اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسین شرکت
  • ۲ برگه صورتجلسه‌ی مجمع عمومی تاسیس‌کنندگان
  • تصویر شناسنامه کلیه مدیران و سهامداران و بازرسین
  • تصویر آخرین روزنامه رایج شخص حقوقی و  معرفی‌نامه نماینده و تصویر شناسنامه و کارت ملی برابر اصل نماینده شخص حقوقی. (اگر اعضا هیئت مدیره یا شرکا شخص حقوقی باشند).
  • تصویر کارت‌ملی برابر اصل همه اعضای هیئت مدیره و شرکا و بازرسین
  • تصویر پاسپورت و اصل آن برای اشخاص حقیقی و اطلاعیه ثبت شرکت در مرجعی که به ثبت رسیده که شامل آخرین وضعیت شرکت است.
  • برای اشخاص حقوقی (در صورت داشتن شریک خارجی)  اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل شریک خارجی.
  • اعتراف در متن صورتجلسه بر مبنای اینکه همه اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شامل ممنوعیت های درج شده در بند ۱۴۱ قانون اساسی نمی‌باشند. درضمن هیچ ممنوعیت رسمی موضوع ماده های ۱۱۱ و ۱۲۶ مقررات تجارت شامل حال آن‌ها به‌منظور عضویت در هیئت مدیره و مدیرعاملی نمی‌شود.به عنوان مثال: همه اعضا هیئت مدیره و مدیرعامل  بیان کرده‌اند ممنوعیت های درج شده در ماده ۱۴۱ قانون اساسی و بندهای ۱۱۱ و ۱۲۶ قانون تجارت شامل حال آن‌ها نشده است.
  • برگه اقرار بازرس یا بازرسان در برگه صورتجلسه تحت این عنوان که هیچ نسبتی با مدیران و مدیرعامل ندارند و همچنین خود و یا همسرشان از مدیران و مدیرعامل شرکت بطور مسئولی حقوق نمی‌گیرند. به عنوان مثال: بازرسان بیان کرده‌اند ممنوعیت های درج شده در ماده ۱۴۱ قانون اساسی و بندهای ۱۱۱ و ۱۲۶ قانون تجارت شامل حال آن‌ها نشده است.
  • برگه عدم سوءپیشینه حقوقی همه مدیران ، مدیرعامل و بازرسین شرکت
  • اصل یا کپی برابر اصل برگه وکالتنامه
  • اصل یا کپی برابر اصل قیم‌نامه
  • رسید بانکی مبنی بر واریز حداقل ۳۵% سرمایه اولیه شرکت

نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر بعد از ثبت شرکت مجبور شدید که تغییراتی در آن بدهید لازم است تا برای ثبت تغییرات شرکت نیز اقدام نمایید.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص چقدر است؟

یکی از سوالات متداول متقاضیان ثبت شرکت سهامی خاص این است که هزینه مورد نیاز برای ثبت این شرکت کدام است؟ به طور کلی نمی­توان هزینه ثابت و مشخصی برا ثبت شرکت های سهامی خاص بیان کرد، چرا که ثبت این شرکت ها با توجه به عواملی مانند سرمایه اولیه برای ثبت شرکت، موضوع فعالیت شرکت، اعضای شرکت و … متغیر است. موسسات ثبتی معتبر زیادی هستند که انواع ثبت شرکت از جمله سهامی خاص را با قیمتی پایین ثبت می­کنند. به عنوان مثال هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در برخی موسسات ثبتی حدود یک میلیون تومان است.

سخن پایانی:

یکی از فاکتورهای بسیار موثر در رونق کسب و کار،  ثبت شرکت بوده که به صورت های مختلفی انجام می شود. ثبت شرکت به صورت سهام خاص به دلیل مراحل ثبتی ساده تر نسبت به سهامی عام و دارا بودن مزایای فراوان متقاضیان زیادی دارد. از مزیت های ثبت شرکت سهام خاص می­توان به اعتبار بیشتر نزد بانک ها، دریافت راحت وام و تسهیلات بانکی، فعالیت نا محدود و … اشاره کرد. همچنین در این شرکت ها مدیریت سهام توسط مدیران و بازرسان شرکت انجام می‌شود و انتقال سهام با نام سهام دار وجود خواهد‌ داشت. هزینه مورد نیاز برای ثبت شرکت های سهامی خاص با توجه به سرمایه اولیه، تعداد سهام داران، نوع فعالیت و موسسه ثبتب متغیر است.

دیدگاه خود را بنویسید