تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

واردات و صادارات بدون کارت بازرگانی

واردات و صادارات بدون کارت بازرگانی

کارت بازرگانی یکی از مجوزهای لازم برای انجام تجارت، واردات و صادرات کالاهای مختلف است. بر روی این کارت  اطلاعات نام شخص، آدرس، شماره تلفن و ایمیل نوشته شده است. شعبه‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن موجود در سراسر کشور مسئول صدور کارت بازرگانی هستند. متقاضیان دریافت کارت بازرگانی دوست دارند بدانند که کارت بازرگانی چه انواعی دارد؟ چگونه می‌توان استعلام کارت بازرگانی را گرفت؟ هزینه دریافت این کارت چقدر است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

کاربرد های کارت بازرگانی برای واردات و صادرات

کاربرد های کارت بازرگانی

کارت بازرگانی مزیت های فراوانی دارد و می‌توان با آن اقدامات زیادی انجام داد. با این کارت می‌توانید واردات و صادرات همه کالاهای قانونی را انجام دهید. از کاربردهای کارت بازرگانی می‌توان به نوارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تجارت، واردات و صادرات در سطح بین المللی ( واردات و صادارت با کارت بازرگانی)
  • عضو شدن در اتاق بازرگانی
  • ثب نام تجاری با حروف لاتین
  • ارتباط با تاجرین مختلف
  • واردات کالا از مناطق آزاد مانند یندر چابهار، اروند رود، جزیزه قشم و …
  • شرکت در مناقصات و سایر نمایشگاه های بین المللی

انواع کارت بازرگانی

اگر فردی به عنوان فعال اقتصادی اقدام به دریافت کارت بازرگانی کند، کارت بازرگانی حقیقی برای او صادر می­شود؛ اما اگر فردی از طرف شرکت اقدام به دریافت کارت بازرگانی کند، کارت بازرگانی صادر شده برای او از نوع حقوقی است. به طور کلی انواع کارت بازرگانی به صورت زیر است:

  • کارت بازرگانی تجاری

اشخاص حقیقی و حقوقی امکان دریافت کارت بازرگانی تجاری را دارند. با استفاده از این کارت می‌توان به انجام وارادت، صادرت، ترخیص و … پرداخت.

  • کارت بازرگانی خدماتی

این کارت امکان فعالیت در عزصه خدمات شرکت را فراهم می‌کنند. فقط اشخاص حقوقی قادر به اخذ این کارت هستند.

  • کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی

این کارت به شرکت ها و واحدهای صنعتی که در زمینه تولید محصول و کالای خاصی فعالیت می‌کنند، تعلق می‌گیرد. اشخاص حقوقی با دریافت کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی تنها مجاز له وارد کردن تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز  تولید خود را دارند. این محصولات را می‌توان پس از تولید، صادر کرد.

  • کارت بازرگانی موردی

در برخی موارد اشخاص حقیقی و حقوقی فقط برای یکبار نیاز به ترخیص کالای خود دارند. کارت بازرگانی موردی مناسب برای این مواقع است‌.

کارت بازرگانی چه کاربردی دارد؟

از جمله کاربردهای کارت بازرگانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از کارت بازرگانی می‌توانید از مناطق آزاد مانند جزیزه قشم، کیش، اروند رود، بندر انزلی و … کالا وارد کنید.
  • از طریق این کارت می‌توان با سایر بازرگانان خارجی ارتباط برقرار کرد.
  • با دریافت کارت بازرگانی می‌توانید در نام تجاری شرکت خود از حروف لاتین استفاده کنید.
  • با کارت بازرگانی می‌توان در مناقصه‌ ها، نمایشگاه های داخلی و بین المللی شرکت کرد.
  • ترخیص، واردات و صادرات با کارت بازرگانی، اخذ ویزای تجاری، دریافت گواهی مبدا و بهره‌ مندی از یارانه صادرات از دیگر کاربردهای کارت بازرگانی است.

واردات با کارت بازرگانی چگونه است؟

واردات با کارت بازرگانی

شرکت های تجاری و بازرگانان با وارد کردن محصولات و کالاهای زیادی به داخل کشور، نیاز جامعه را رفع می‌کنند. اولین قدم جهت تجارت کالا، واردات و صادرات اخذ کارت باززگانی است. وارد کردن کالا با کارت بازرگانی امکان پذیر می‌شود اما برخی از کالاها و خدمات برای وارد کردن به مجوزهای خاصی نیاز دارند.

آیا دریافت کارت بازرگانی یرای تمام افراد آزاد است؟

یکی از سوالاتی که برای متقاضیان کارت بازرگانی پیش می‌آید این است که چه کسانی می‌تواند برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند؟

تمام افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند برای کارت بازرگانی داشته باشند. دریافت کارت بازرگانی چند شرط دارد و نیازمند گذارندن مراحل و رعایت قوانین زیادی است. از جمله نکات مهم در اخذ کارت بازرگانی به صورت زیر است:

  • شخص حقیقی و خقوقی حتما باید ایرانی باشد.
  • فرد باید حداقل ۲۳ سال و دست کم مدرک دیپلم داشته باشد.
  • سه سال از فعالیت تجاری گذشته باشد.
  • آقایان باید وضعیت سربازی خود را مشخص کرده باشند.

واردات و صادرات بدون کارت بازرگانی چگونه امکانپذیر است؟

واردات و صادرات بدون کارت بازرگانی

ایا صادرات نیاز به کارت بازرگانی دارد؟ واردات و صادرات بدون کارت بازرگانی چگونه انجام می‌گیرد؟

اشخاص حقیقی و حقوقی نمی‌توانند  واردات و صادرات را بدون کارت بازرگانی انجام دهند. این افراد پس از دریافت کارت بازرگانی قادر به تجارت کالاهای مجاز توسط دولت هستند. کارت بازرگانی پس از یکسال نیاز به تمدید دارد.

در  مواقعی که از کارت بازرگانی شرکت ترخیص کار گمرک استفاده شود، برای واردات و صادرات به کارت بازرگانی نیازی نیست‌. افرادی که کارت بازرگانی تداسته و برای اولین بار اقددم به تجارت می‌کنند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. در این صورت کالا، عوارض و مالیات به نام دارنده کارت بازرگانی ثبت می‌شود.

واردات کالا از چین بدون کارت بازرگانی چگونه است؟

برای واردات از چین بدون کارت بازرگانی قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود. از جمله:

  1. واحدهای تولیدی می‌توانند سایر تجهیزات، قطعات و ماشین‌های مورد نیاز برای تولیدات خود را بدون کارت بازرگانی وارد کنند. این مجوز به واحدهای صنعتی برای یکبار و به مدت ۶ ماه داده می‌شود. البته اگر واحدهای صنعتی واردات مواد اولیه را تکرار کنند، نیاز به دریافت کارت بازرگانی دارند.
  2. افراد حقیقی و حقوقی که پروانه بهره‌برداری، پروانه کسب، جواز پیشرفت قابل قبول و جواز تاسیس چاپخانه را داشته باشند، با رعایت شرایط و ضوابط می‌توانند واردات از چین بدون کارت بازرگانی را انجام دهند.

صادرات زعفران بدون کارت بازرگانی

افرادی که از کشور خارج می‌شوند، می‌توانند کالا و یا محصولاتی را با خود به کشور مقصد ببرند که  کالای همراه مسافر نام دارد. مقدار کالاهای خارج شده نباید به اندازه ای باشد که جنبه تجارت پیدا کند. یکی از راه‌ های صادرات زعفران بدون کارت بازرگانی، جابجایی آن از طریق چمدان مسافر است‌.

هزینه اخذ کارت بازرگانی چقدر است؟

هزینه دریافت کارت بازرگانی در هر سال با توجه به تعرفه آن سال تعیین می‌شود. به طور کلی عوامل موثر بر هزینه دریافت کارت بازرگانی شامل نوع کارت بازرگانی و مدت زمان آن بستگی دارد.

چگونه می‌توان استعلام کارت بازرگانی را گرفت؟

جهت استعلام کارت بازرگانی وارد سامانه chambertrust.ir شده سپس روی سامانه خدماتی کلیک  کنید. بعد از باز شدن منو وارد قسمت استعلام عضویت شوید.

سخن پایانی:

اتباع ایرانی حقیقی و حقوقی جهت انجام واردات و صادرات به کارت بازرگانی نیاز دارند. این کارت از طریق شعب اتاق بازرگانی  صنایع و معادن برای افراد ۲۳ سال صادر می‌شود. از مزایای  اخذ این کارت علاوه بر امر تجارت، می‌توان به ثبت نام تجاری لاتین، ارتباط با بازرگانان خارجی، شرکت در نمایشگاه ها، مناقصه ها ‌و … اشاره کرد. کارت بازرگانی با توجه نوع فعالیت به کارت بازرگانی تجاری، خدماتی، موردی و تولیدی_صنعتی تقسیم می‌شود. وزارت معادن، صنایع و تجارت قوانین و ضوابطی را اعلام کرده که با رعایت آنها می‌توان واردات و صادرات بدون کارت بازرگانی را انجام داد.

دیدگاه خود را بنویسید