تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

استعلام کارت بازرگانی

استعلام کارت بازرگانی

یکی از مهم ترین و ضروری ترین امور در زمینه تجارت اخذ کارت بازرگانی است. کارت بازرگانی در واقع نوعی مجوز به شمار می‌رود که در حوزه تجارت، صادرات و واردات صادر می‌شود و به دارندگان آن اجازه فعالیت در آن زمینه را می‌دهد. کارت بازرگانی کارتی موقتی است و دارای مدت اعتبار معلوم است. بنابراین نیاز است که افراد و مراجع مربوطه به طور مداوم و دوره ای نسبت به استعلام کارت بازرگانی اقدام کنند. در این مطلب قصد داریم با بررسی استعلام کارت بازرگانی با شما عزیزان همراه باشیم. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی نوعی کارت است که به منظور اخذ مجوز صادرات و واردات برای افرادی که در زمینه تجارت فعالیت می‌کنند صادر می‌شود. اگر شما نیز درباره این کارت اطلاعات چندانی ندارید و می‌خواهید بدانید که کارت بازرگانی چیست تا انتها این مطلب را مطالعه کنید. کارت بازرگانی نوعی جواز است که به افراد حقیقی و حقوقی دارنده آن اجازه تجارت‌ های خارجی را می‌دهد. لازم به ذکر است که صدور این کارت مختص اتباع ایرانی است و اتباع غیر ایرانی تنها به عنوان شخص حقوقی قادر به دریافت آن خواهند بود‌‌.

چه کسانی می‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند؟

چه کسانی می‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند؟

ممکن است این سوال بسیاری از افراد باشد که چه کسانی می‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند یا به عبارت بهتر شرایط اخذ کارت بازرگانی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم شرایط اخذ کارت بازرگانی سن بالای ۲۳ سال، داشتن حداقل مدرک دیپلم و تابعیت ایرانی است. بنابراین تمام اتباع ایرانی بالای ۲۳ سال با مدرک دیپلم می‌توانند درخواست اخذ کارت بازرگانی را در اتاق بازرگانی ثبت کنند. البته لازم به ذکر است که اتباع خارجی حقوقی (نه حقیقی) نیز می‌توانند اقدام به اخذ این کارت کنند.

چگونه بفهمیم کارت بازرگانی داریم؟

با توجه به این که کارت بازرگانی اعتبار دائمی ندارد و موقت است بسیاری از افراد  این سوال را می‌پرسند که چگونه بفهمیم کارت بازرگانی داریم یا خیر. به طور معمول کارت بازرگانی در اولین مرحله صدور به مدت یک سال اعتبار دارد. هم‌چنین اگر کارت بازرگانی یک فرد در سه دوره یک ساله تمدید شود آن فرد حق تمدید در دوره‌ های دو و سه ساله را خواهد داشت. بسیاری از افراد ممکن است که از مدت اعتبار کارت بازرگانی خود اطلاع دقیقی نداشته باشند. در این صورت باید اقدام به استعلام کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت کنند. همچین استعلام کارت بازرگانی با کد ملی در برخی از سایت ها امکان پذیر است.

کاربرد کارت بازرگانی چیست؟

کاربرد کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی یکی از ضروری ترین امور در حوزه تجارت است. از جمله کاربردهای کارت بازرگانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز و قانونی
  • صدور گواهی مبدا
  • صدور ویزای تجاری
  • امکان ارتباط با تاجران خارجی
  • ثبت نام و علائم تجاری
  • ثبت برند
  • واردات از مناطق آزاد مثل قشم، چابهار، کیش، انزلی، اروندرود، ارس و ……
  • ثبت سفارش و ترخیص کالا

کارت عضویت اتاق بازرگانی چیست؟

کارت عضویت اتاق بازرگانی

کارت عضویت اتاق بازرگانی کارتی است که از طرف شعب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در استان ها و شهرستان های مختلف صادر می‌شود و صدور آن به منظور این است که دارندگان آن نام شرکت یا برند خود را در دفتر تجارتی ثبت کرده‌اند. جهت اخذ کارت عضویت اتاق بازرگانی باید فرم های مربوطه توسط افراد متقاضی پر شود و اعتبار کار آن توسط دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی تایید شود.

استعلام کارت بازرگانی افراد حقیقی

با توجه به دائمی نبودن اعتبار کارت بازرگانی فعالان تجاری برای انجام فعالیت های صادرات و واردات خود اقدام به استعلام کارت بازرگانی می‌کنند. استعلام کارت بازرگانی صرفا برای آگاهی از میزان اعتبار، نیاز و عدم نیاز به تمدید آن است. به این منظور اتاق بازرگانی با راه اندازی سامانه الکترونیکی امکان استعلام کارت بازرگانی افراد حقیقی را به صورت آسان‌تر فراهم کرده است‌. این افراد می توانند با ورود به سامانه استعلام اعتبار عضویت و وارد کردن اطلاعات خود از میزان اعتبار کارت آگاه شوند. پس از ورود به صفحه اصلی این سایت روی پنجره سامانه های خدماتی کلیک کنید. پس از باز شدن منو روی گزینه استعلام اعتبار عضویت کلیک کنید و با وارد کردن کد ملی صاحب کارت میزان اعتبار آن را استعلام نمایید.

استعلام کارت بازرگانی افراد حقوقی

با وجود اینکه با تمدید سه دوره یک ساله افراد قادر به تمدید دو و سه ساله کارت بازرگانی خواهند بود اما باز هم کارت بازرگانی یک کارت موقتی است که میزان اعتبار آن تمام می‌شود و نیاز به استعلام دارد‌. جهت آسان تر شدن روند استعلام کارت بازرگانی اشخاص حقوقی نیز سامانه استعلام اعتبار راه‌اندازی شده است. پس از ورود به این سامانه و ورود به سامانه های خدماتی افراد حقوقی می توانند با وارد کردن شناسه ملی شرکت و کد ملی دارنده کارت میزان اعتبار کارت بازرگانی را استعلام نمایند.

شماره کارت بازرگانی چند رقمی است؟

جهت فعالیت تاجران و واردات و صادرات نیاز است که این افراد حقیقی و حقوقی اقدام به اخذ کارت بازرگانی کنند. به عبارت بهتر کلیه تاجران باید نسبت به دریافت کد اقتصادی برای انجام فعالیت های خود اقدام کنند. این شناسه معمولا ۱۲ رقمی است و اخذ آن برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی جهت انجام فعالیت های واردات و صادرات الزامی است.

ثبت نام کارت بازرگانی

ثبت نام کارت بازرگانی

اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام فعالیت های تجاری خود حتما به کارت بازرگانی نیاز دارند و بدون آن نمی‌توانند هیچ فعالیت تجاری انجام دهند. از این رو  برای فعالیت در حوزه تجاری لازم است سریعا اقدام به اخذ کارت بازرگانی کنید. جهت اخذ کارت بازرگانی می‌توانید به دفاتر بازرگانی مراجعه کرده و فرم های مربوطه را دریافت کنید. پس از پر کردن این فرم ها و رعایت تمامی قوانین و شرایط مربوطه دو نفر از اعضای دفتر بازرگانی باید اعتبار کار شما را تایید کنند. پس از آن کارت بازرگانی در وهله اولیه با مدت اعتبار یک سال صادر می‌شود. لازم به ذکر است که ثبت نام کارت بازرگانی و پر کردن فرم های مربوط به آن می‌تواند در سایت های اینترنتی و به صورت اینترنتی نیز انجام شود.

تمدید کارت بازرگانی

همان گونه که گفته شد کارت بازرگانی در صدور اولیه دارای یک سال اعتبار است. پس از آن اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند تا سه دوره آن را به مدت یک ساله تمدید کنند. پس از این سه دوره یک ساله افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند اقدام به تمدید کارت بازدگانی به مدت دو و سه ساله کنند.

عواقب داشتن کارت بازرگانی؛ نکاتی که باید بدانید

به همان اندازه که کارت بازرگانی مجوزی برای تجارت خارجی بوده و مفید است داشتن این کارت می‌تواند برای اشخاص دارنده آن وظایف بسیار سنگینی را به همراه داشته باشد. در واقع کارت بازرگانی یک کارت حقوقی است که وظایف مالیاتی بسیار سنگینی را برای صاحب کارت ایجاد می‌کند.

در صورتی که با استفاده از کارت بازرگانی تجارت کالاهای سنگین و گران قیمت انجام شود مالیات سنگینی بر دوش صاحب کارت خواهد افتاد. بنابراین افرادی که برای تجارت به دنبال کارت بازرگانی دیگران هستند باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشند. یکی دیگر از عواقب داشتن کارت بازرگانی ابطال کارت در صورت استفاده غیرقانونی و خرید و فروش کالاهای قاچاق است. بنابراین این عواقب به شما یادآوری می‌کند که در صورت اخذ کارت بازرگانی باید تمان قوانین و شرایط مربوط به آن را بدانید و رعایت کنید.

سخن پایانی

کارت بازرگانی نوعی کارت اعتباری و موقت جهت انجام فعالیت های مربوط به حوزه تجارت مانند واردات و صادرات است. اخذ این کارت با رعایت شرایط و قوانین مربوط به آن (داشتن سن حداقل ۲۳ سال، داشتن مدرک حداقل دیپلم و تبعیت ایرانی) و توسط اعضای دفتر بازرگانی امکان پذیر است.

با توجه به این که این کارت اعتباری است لازم است اعتبار آن را هر چند وقت یک بار استعلام نمایید. استعلام کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی توسط سامانه کارت بازرگانی و اعتبار استعلام امکان پذیر است.

دیدگاه خود را بنویسید