تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

سازمان مدیریت استانداردهای زیست محیطی جهت حفاظت از محیط زیست و وارد شدن کمترین آسیب به آن روش‌ های عمومی را به منظور مدیریت بهتر سازمان مسئولیت‌ های قانونی را وضع کرده است. یکی از مشهورترین این استانداردهای مدیریت زیست محیطی استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ است. استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ توسط کمیته ۲۰۷ سازمان جهانی استاندارد ISO تدوین شده است. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که استاندارد  iso 14001 چیست؟ لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

استاندارد iso 14001 چیست؟

استاندارد یا گواهینامه ایزو در واقع نوعی راهنمایی است که به سازمان های مختلف کمک می‌کند که چگونه از محیط زیست حفاظت کنند. به عبارت بهتر هدف از وضع این قانون یا استاندارد این است که آسیب های وارده به محیط زیست را به حداقل برساند. پس از پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز الزامات استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ به سازمان مربوطه اعطا می‌گردد. متن مربوط به استانداردهای ایزو در قالب pdf 14001 در سایت قابل بارگیری است.

گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ سطح کیفی کالا و ارائه سرویس ها را از نظر هماهنگی با نیاز های محیط زیست تضمین و حفظ می کند.

این گواهینامه ایزو که اموری را برای مراقبت از محیط زیست و پیشگیری از صدمه رساندن مواد آلوده کارخانه ها به محیط دارد،
می تواند در کلیه شرکت ها، چه تولیدی و چه خدماتی اخذ شده و رعایت گردد.
درضمن این گواهینامه می تواند ضوابط و قوانین دولتی در زمینه محیط زیست را به خوبی پوشش دهد، زیرا الزامات این گواهینامه فراتر از ضوابط و قوانین ملی است.

سیستم مدیریت محیط زیست چیست؟

در پاسخ به سوال سیستم مدیریت محیط زیست چیست باید بگوییم که این سیستم که به آن EMS نیز گفته می‌شود در واقع به مجموعه ای از فرآیندها گفته می‌شود که سازمان را قادر می‌سازد تا منجر به بالا رفتن کارایی عملیات و کاهش اثرات زیست محیطی شود. این سیستم نوعی چهارچوب است که به سازمان ها و افراد کمک می‌کند که از طریق ارزیابی و بررسی به اهداف زیست محیطی دست یابند. لازم به ذکر است که این سازمان خود به تنهایی سطح عملکرد ایده‌آل هر سازمانی را تعیین نمی‌کند بلکه سیستم EMS برای هر سازمان مطابق و متناسب با اهداف آن طراحی می‌گردد.

چه سازمانی باید از ایزو ۱۴۰۰۱ استفاده کند؟

ISO 14001

برخی از افراد هنوز نمی‌دانند که چه سازمانی باید از ایزو ۱۴۰۰۱ استفاده کنند. در واقع تمام کسب و کارها با هر تعداد نیرویی و هر زمینه ای می‌توانند از ایزو ۱۴۰۰۱ استفاده کنند. چرا که استفاده از این استاندارد به سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در تقویت روابط با مشتری و دسترسی به بازارهای سیاسی کمک می‌کند.

مزایای ایزو ۱۴۰۰۱

پیاده سازی استاندارد زیست محیطی ایزو و دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ برای سازمان های مختلف دارای مزایای زیادی است. از جمله مزایای ایزو ۱۴۰۰۱ و دریافت گواهینامه آن برای ارگان های مختلف می‌توان به حفاظت از منابع طبیعی، بازیافت زباله ها، افزایش ایمنی و بهداشت کارگران سازمان ها، مدیریت منابع و کاهش هزینه ها، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، توسعه و ‌کشاورزی پایدار، اثبات تعهد سازمان به این استاندارد و مسئولیت اجتماعی و …. اشاره کرد. هم‌ چنین با یکپارچه سازی ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ سبب افزایش تمرکز در کار شد. به عبارت بهتر با ادغام و هم سو کردن ایزو ۹۰۰۱ و ۱۴۰۰۱ علاوه بر افزایش تمرکز سبب بهبود کیفیت مدیریت و کاهش سردرگمی در مدیریت می‌شود.

ممیزی ایزو ۱۴۰۰۱ چیست؟

استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱

یکی از مهم ترین برنامه ها برای پیاه سازی استاندارد ۱۴۰۰۱ ممیزی ایزو ۱۴۰۰۱ است. به عبارت بهتر تا زمانی که سازمان های مختلف ممیزی ایزو ۱۴۰۰۱ را در اختیار نداشته باشند نمی‌توانند مطمئن شوند که طرح ایزو ۱۴۰۰۱ به درستی اجرا و پیاده سازی شده است یا خیر.  ممیزی ایزو ۱۴۰۰۱ دارای چک لیستی است که این چک لیست مجموعه ای از فرم ها و سوالاتی است که با پر کردن و پاسخ دادن به آن می‌توان دریافت که آیا ایزو ۱۴۰۰۱ به درستی پیاده سازی شده است یا خیر.

مراحل دریافت ایزو ۱۴۰۰۱

جهت اخذ ایزو ۱۴۰۰۱ لازم است ابتدا کلیه الزامات و مدارک دریافت ایزو ۱۴۰۰۱ فراهم شود. صدور این استاندارد باید از مراجع صدوری CB که دارای اعتبار AB معتبر باشند صورت می‌گیرند. در صورتی که قصد اخذ گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ را دارید باید تمامی الزامات و استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ را فراهم کنید تا بتوانید گواهینامه آن را اخذ کنید. امروزه اخذ فوری گواهینامه ISO 14001 محبوب بسیاری از شرکت ها و سازمان ها است. اما این سوال پیش می‌آید که آیا امکان اخذ فوری گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که جهت دریافت گواهینامه معتبر ایزو باید بسیاری از الزامات رعایت شود. از این رو دریافت معتبر این گواهینامه خواه یا ناخواه مدتی وقت لازم دارد.

هزینه دریافت ایزو ۱۴۰۰۱ چگونه است؟

هزینه دریافت ایزو ۱۴۰۰۱ به یکی از اصلی ترین چالش ها برای متقاضیان دریافت آن تبدیل شده است. هزینه ددیافت ایزو ۱۴۰۰۱ تحت تاثیر عوامل مختلف می‌تواند متفاوت باشد. از جمله عواملی که روی قیمت دریافت و اخذ گواهینامه ایزو تاثیرگذار هستند می‌توان به نوع نهاد صادر کننده ایزو، نوع سازمان یا شرکت، تعداد پرسنل آن، درجه اعتبار گواهینامه و …… اشاره کرد.

مدت زمان دریافت و صدور گواهینامه ایزو چقدر است؟

مدت زمان صدور و دریافت ایزو ۱۴۰۰۱ می‌تواند بنابر شرایطی متفاوت باشد.‌ با این حال به طور کلی میانگین زمان صدور و دریافت گواهینامه ۱۴۰۰۱ می‌تواند چیزی بین ۳ تا ۶ ماه یا حتی یک سال نیز به طول بیانجامد.

ایزو ۴۵۰۰۱ چیست؟

ایزو ۴۵۰۰۱ نوعی استاندارد برای بالا بردن ایمنی کارکنان و حفظ سلامت آن ها در هنگام کار کردن است. در واقع این استاندارد با هدف کاهش آسیب های ناشی از کار و حفاظت از سلامت روحی و جسمانی کارکنان است. صدور ایزو ۴۵۰۰۱ سبب ایجاد چهارچوبی می‌شود که یک سازمان را ملزم به بالا بردن ایمنی و مراقبت از کارکنان خود در هنگام انجام وظیفه می‌کند.

آخرین تغییرات در ایزو ۱۴۰۰۱

نسخه گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ در سال ۲۰۱۵ هم راستا با گواهینامه ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵  تغییر پیدا کرد و شرکت ها از آن سال به بعد ایزو ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵  را دریافت کردند.

  • رشد برتری نظارت بر محیط زیست در میان فرایند های برنامه ریزی راهبردی سازمان
  • تسلط بیشتر بر مبحث راهبری
  • رشد خلاقیت های کنشگرایانه در مراقبت از محیط زیست در مقابل آسیب ها، کاهش و نابودی مثل استفاده مداوم و بهینه از منابع و کم شدن دگرگونی های اقلیمی
  • ارتقا کارکرد زیست محیطی
  • بهرمندی از تفکر چرخه زندگی در حین لحاظ نمودن جوانب زیست محیطی
  • افزایش راهبرد ارتباطاتی

درضمن، استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ پیرو کننده از یک مکانیسم مشترک با قوانین و شرایط مشترک با چندین گواهینامه دیگر همچون گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ می باشد.

ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

ایزو ۹۰۰۱ نیز استانداردی است که سازمان‌ های مختلف را ملزم به بالا بردن کیفیت کار می‌کند. به همین دلیل ایزو ۹۰۰۱ یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ ترین انواع ایزو به شمار می‌رود که در هر سازمان و شرکتی باید از آن استفاده شود. در واقع استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای تمام شرکت ها، سازمان ها، اصناف، موسسه ها و ……. با هر حوزه و فعالیتی و هر ابعادی قابل اجرا است چرا که این استاندارد در جهت افزایش کیفیت کار می‌کوشد

سخن پایانی:

استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ نوعی قانون یا چهارچوب است که سازمان های مختلف را ملزم به حفاظت از محیط زیست و کاهش آسیب های وارده به آن می‌کند. با رعایت این قوانین توسط سازمان ها و ارگان های مختلف آن ها می‌توانند موفق به دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ شوند. اخذ و صدور گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ نیازمند طی مراحل خاص و مدارک مورد نیاز خود است. یک سو سازی و یکپارچه سازی ایزو ۱۴۰۰۱ با ۹۰۰۱ سبب افزایش نظم و هماهنگی در مدیریت سازمان ها می‌شود.

دیدگاه خود را بنویسید