تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰

استاندارد ایزو 22000

ایزو 22000 یکی از گواهینامه ‌های بین‌المللی برای واحدهای تولیدی بوده که هدف آن تامین سلامت و ایمنی مواد غذایی تولید شده است. واحدهای تولیدی مواد غذایی در صورت مواد غذایی ایمن و با کیفیت رضایت مشتریان زیادی را به خود جلب می‌کند. از این رو دریافت گواهینامه ایزو 22000 برای کارخانه های تولید غذا بسیار ضروری است. اما گواهی iso22000 چه مزیت هایی دارد؟ چه شرکت هایی باید نسبت به دریافت این گواهینامه اقدام کنند؟ هزینه اخذ گواهی ایزو 22000 چقدر است؟ کاربرد این  استاندارد غذایی چیست؟ برای دریافت پاسخ این سوال ها ادامه مطلب را مطالعه کنید‌.

ایزو ۲۲۰۰۰ یک گواهینامه جهانی معروف به منظور سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی است و درسال ۲۰۰۵ ثبت شد. این ایزو به طور خودکار ایمنی غذا را در هر چرخه فراهم می کند.

این گواهینامه دربرگیرنده ی بندهای HACCP است و با ایزو ۹۰۰۱ نیز سازگاری دارد و پایه خوبی برای استقرار یک سیستم مدیریت ایمنی کامل و بهینه است.

منظور از گواهی ایزو 22000 چیست؟

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در واحدهای تولیدی مواد غذایی ایمنی این مواد است. ایزو 22000 یکی از گواهینامه های لازم و ضروری برای واحدهای تولیدی بوده که توسط کمیته سازمان بین المللی ایزو تدوین شده است. هدف استاندارد غذایی ایزو 22000 مدیریت ایمنی مواد غذایی در واحدهای تولیدی در مقیاس جهانی است‌. ایزو ۲۲۰۰۰ با توجه به استاندارد ۹۰۰۱ و HACCP تدوین و نگارش شده است. می‌توان گفت ایزو ۲۲۰۰۰ کامل‌ ترین استاندارد  جهت افزایش ایمنی صنایع غذایی بوده که اخذ آن برای این واحدها بسیار ضروری است. این گواهینامه بر کلیه امور و فرایندها از جمله برداشت محصول از مزرعه، ذخیره در انبار، تولید و بسته بنری مواد غذایی و عرضه آن نظارت می‌کند.

این ایزو برای شرکت هایی در هر سطحی ” از مزرعه تا میز غذا”  به چرخه تامین مواد مصرفی مرتبط هستند، قابل اجرا است مانند سازمان هایی که در رابطه با کاشت و برداشت، تمیز کردن، خدماتی، بسته بندی مواد غذایی و حتی پخش فعالیت دارند چراکه این گواهینامه با مواد مصرفی  پیرامون ما در ارتباطند و نمی توان آن را به شکل دوره ای اجرایی نمود و به این خاطر که در هر زمان شرایط مواد غذایی تغییر می کند باید بیان کرد که این ایزو را باید در طولانی مدت به طور اصولی و بنیادی اجرا نمود تا نتیجه گرفت.

مزایای گواهینامه ایزو 22000

استاندارد ایزو 22000 برای صنایع غذایی

ممکن است برای  برخی واحدهای تولیدی سوال شود که دریافت گواهی ایزو 22000 چه مزیت هایی دارد؟

شرکت های دارای استاندارد غذایی ایزو 22000 با تولید مداد غذایی ایمن و با کیفیت، تعهد و وفاداری خود را به مشتریان اثبات می‌کنند. نتیجه رعایت الزامات و استانداردهای iso22000 جلب اعتماد مشتریان و سایر ذینفعان است. از دیگر مزایای اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با اخذ این گواهینامه شرکت شما سیستم مدیریتی و مسئولیت پذیری خود را تقویت کرده و این امر سبب تولید محصولات با کیفیت، برند سازی و رونق کسب و کار خواهد شد.
  • با رعایت الزامات و بندهای ایزو ۲۲۰۰۰ کلیه ریسک ها و خطرهای مرتبط با واحد تولیدی شناخته شده و تصمیمات بهتر و درست تری گرفته می‌شود.
  • با دریافت این گواهینامه و رعایت قوانین آن می‌توانید بهترین سیستم مدیریتی را در زنجیره غذایی خود اعمال کنید و از ورود سایر مواد خطرناک و آلودگی به واحد تولیدی خود جلوگیری کنید.
  • با اخذ این گواهینامه محصول شما مورد تایید افراد زیادی قرار می‌گیرد، بنابراین شما در امر تجارت، واردات و صادرات نیز موفق تر خواهید بود.

زمانی که گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ دریافت میکنید یعنی شما برای همیشه در مقابل ایمنی و سلامت مواد غذایی که ارائه می دهید تعهد دارید و این امر باعث افزایش اعتماد مصرف کنندگان به برند شرکت شما می شود و همچنین نشان دهنده اتحاد و یکپارچگی شما ست.

زمانی که این گواهینامه در سازمان اجرا شود در قالب یک برنامه یکپارچه، سبب صرفه جویی در وقت و کلیه هزینه ها از جمله هزینه های ممیزی شما خواهد شد، همچنین فرایندها را بهبود می دهد و کارکرد آن ها با ضمانت بیشتر، دوبرابر می کند، درنتیجه کسب و کار شما کارایی بیشتری پیدا می کند. از آنجایی که نهاد های دولتی و کارشناسان بهداشت مواد مصرفی در دنیا، در بازارهای بین المللی بسیار مورد توجه قرار دارند، این استاندارد در ورود کسب و کار شما به بازارهای بزرگ و جدید کمک رسان است.

استاندارد ایرو ۲۲۰۰۰ چه کاربردی دارد؟

ایزو ۲۲۰۰۰ برای تمامی واحدهای تولیدی که به هر نحوی با زنجیره مواد غذایی مرتبط بوده و به دنبال تولید و ایمنی پایدار هستند، مناسب است. دریافت این گواهینامه با افزایش ایمنی مواد غذایی، شناسایی و مدیریت ریسک‌های مرتبط با زنجیره غذایی  امکان تجارت در سطح بین‌المللی را فراهم می‌آورد. به طور کلی کاربردهای ایزو 22000 به صورت زیر است:

  • همان گونه که گفتیم استاندارد ایزو 22000 یکی از جامع‌ ترین استانداردهای موجود برای واحدهای تولیدی بوده و کلیه امور مرتبط با زنجیره غذایی را کنترل می‌کند.
  • ایزو ۲۲۰۰۰ برای افرادی که فعالیت آنها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در ارتباط با زنجیره غذایی بوده، کاربرد دارد.

از جمله فعالیت‌های تحت پوشش استاندارد ایزو 22000 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرادی که در زمینه تولید مواد اولیه فعالیت می‌کنند.
  • افرادی که خوراک دام و آبزیان را تولید می‌کنند.
  • افرادی که به پرورش دام طیور  می‌پردازند.
  • شرکت‌ هایی که حمل و نقل مواد غذایی را انجام می‌دهند.
  • انبارهایی که در آنها مواد غذایی نگهداری می‌شود.
  • افرادی که مواد بسته بندی غذایی و سایر مواد شیمیایی مرتبط با مواد غذایی را تولید می‌کنند.
  • شرکت‌ هایی که به واحدهای تولیدی مواد غذایی خدمت رسانی می‌کنند.

استاندارد ISO 22000 و HACCP چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

افرادی که در صنعت تولید مواد عذایی فعالیت‌ می‌کنند، باید بر نکات مهم و موثر بر ایمنی مواد عذایی تولید شده به خوبی اشراف داشته باشند. HACCP با بررسی و ارزیابی کامل خطرات و ریسک‌ های مرتبط با شرکت صنایع غذایی از به خطر افتادن سلامت مواد تولیدی کمک می‌کنند‌. گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ یک استاندارد بین‌ا المملی و جهانی بوده که ایمنی زنجیره کشاورزی و  غذایی  را تضمین می‌کند.

گواهینامه HACCP تمام خطرات و ریسک‌ های مرتبط با واحدهای تولیدی را مورد بررسی قرار می‌دهد، در حالیکه هدف گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ بهترین استراتژی  را  ففط در جهت مدیریت ایمنی مواد غذایی ارائه می‌کند. برای اگاهی از تفاوت بین HACCP و ISO 22000 بهتر است با مزایای آنها آشنا شویم:

مزایای گواهینامه HACCP

از مزایای HACCP می‌توان به مدیریت بهداشت واحدهای تولیدی، تولید انواع مواد غذایی با رعایت تمام نکات بهداشتی، کاهش تولید محصولات معیوب، افزایش رضایتمندی مشتریان، جلوگیری از بروز مشکلات بهداشتی در زنجیره غذایی،  تولید محصولات ایمن و مطمئن و بهبود امر صادرات اشاره کرد.

مزایای گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰

گواهینامه ۲۲۰۰۰ با ارزیابی و بررسی خطرات، بهتریت پاسخ و استراتژی مدیریتی را ارائه می‌کند. با اعمال بهترین سیستم مدیریت ایمنی و اتخاذ تصمیمات درست، ایمن ترین محصولات تولید شده و در نتیجه اعتماد مصرف کنندگان افزایش می‌یابد. واحدهای تولیدی مجهز به ایزو ۲۲۰۰۰ در امر تجارت و صادرات محصولات خود در سطح بین المللی موفق ترند.

چه شرکت‌هایی باید ISO 22000 را داشته باشند؟

همانطور که در بحث کاربردهای استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ اشاره کرده‌ایم، کلیه واحدهایی که به هر طریقی با تولید مواد غذایی، بسته بندی آنها، خرده فروشی، تولید مواد اولیه و … مرتبط هستند، جهت افزایش ایمنی و اعمال بهترین سیتم‌ مدیریتی جهت سلامت محصولات تولید شده باید نسبت به دریافت ایزو ۲۲۰۰۰ اقدام کنند.

هزینه دریافت استاتدارد ایزو ۲۲۰۰۰

با توجه به اهمیت و ضرورت ایزو ۲۲۰۰۰ و اخذ آن برای واحدهای تولیدی می‌توان گفت هزینه دریافت این گواهینامه بسیار زیاد بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی نیز تغییر می‌کند. مجموعه های تولیدی قبل از اقدام به اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ باید با شرکت در مناقصات مختلف، بهترین سیستم مدیریتی را برای واحد خود انتخاب کنند.

یکی از موارد تاثیر گذار در هزینه اخذ گداهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ مرجمع صدور (CB) است. قبل از انتخاب مرجع صدور، ابتدا از معتبر بودن آن اطمینان حاصل فرمایید چرا که امروزه شمار موسسه‌های سود جو و متقلبی که گواهینامه‌های تقلبی را به جای اصل ارائه می‌کنند، بسیار زیاد است‌.

سخن پایانی

استاندارد ایزو 22000 یکی از گواهینامه های بین المللی بوده که با هدف مدیریت ایمنی مواد غذایی توسط کمیته بین المللی ایزو ارائه شده است. تمام واحدهای تولیدی و سایر افرادی که  فعالیتی مرتبط با زنجیره غذایی دارند، باید نسبت به اخذ این گواهینامه اقدام کنند. دربافت ایزو ۲۲۰۰۰ مستلزم پرداخت هزینه هایی زیادی است، بنابراین جهت اطمینان از معتبر بودن گواهینامه و هدر نرفتن هزینه بهتر است این گواهینامه را از مرجع صادر کننده معتبر تهیه فرمایید.

دیدگاه خود را بنویسید