تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

کد اقتصادی

کد اقتصادی

لزوم داشتن کد اقتصادی :

یکی از راه های که می توان شرکت خود را پس از ثبت شرکت به رسمیت نهایی شناخت داشتن کد اقتصادی است چرا که با داشتن کد ۱۲ رقمی اقتصادی می توان بسیاری از فعالیت های اقتصادی را انجام داد،همچنین لازمه ی اخذ کارت بازرگانی داشتن کد اقتصادی است.فعالیت اقتصادی به اشکال مختلف در جامعه صورت می گیرد که حمایت و نظارت بر اعمال اقتصادی فعالیت کنندگان مستلزم شناخت اشخاص فعال در این زمینه است.
دریافت مجوز جهت فعالیت های تجاری و اقتصادی و پرداخت حقوق حقه دولت در چهارچوب مالیات و جلوگیری از فعالیتها و تلاشهای غیر عرف و ناسالم یکی از مزایای این امر محسوب می شود.
در کنار راهنمای ثبت شرکت و دریافت کارت بازرگانی، دریافت و اخذ شماره (کد) اقتصادی ضروری است لذا با استفاده از مقررات مربوطه که در واحدهای ذیصلاح وزارت اقتصادی و دارایی جاری است. کد اقتصادی برای کسانی که نیازمند آن می باشند، صادر می گردد.
کلیه اشخاص حقوقی که فعالیت واردات و صادرات، مونتاژ، تولید، توزیع هرگونه کالا و خدماتی را انجام می دهند و همچنین کلیه اشخاص حقیقی که در امور ذکر شده اشتغال داشته باشند و دارای پروانه کسب یا پروانه کار از مراجع ذیصلاح بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری باشند، واجد دریافت شماره اقتصادی به شمار می آیند.
نکته: احراز یکی از شرایط فوق برای اشخاص حقیقی کافی است.
لازم بذکر است که دریافت و اخذ این کد در زمان تاسیس شرکت توسط وکلای آگاه ثبت صورت می گیرد که می توان مدارک مربوطه را در قسمت کد اقتصادی در وبسایت ثبت شرکت آگاه ثبت ملاحظه نمایید.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی شماره ای است که بنا بر قانون وضع شده در سال ۷۳ برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند تعیین شد. به این صورت که این اشخاص باید کد اقتصادی خود را روی فاکتورهای خرید و فروش ثبت کنند.
از جمله دلایل درج کُد اقتصادی روی فاکتورهای خرید و فروش محاسبه سود به دست آمده در معاملات است و بنابراین با محاسبه دقیق سودهای کسب شده مالیات ها نیز کمتر برآوردی و نظری خواهند بود و محاسبه آنها بیشتر بر اساس اسناد و مدارک صحیح خواهد بود.
علاوه براین به وسیله کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور قادر است دفاتر قانونی، فاکتورها و صورتحساب های صادر شده را به راحتی بررسی کند.

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی

کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی اشتغال دارند همچنین کلیه اشخاص حقیقی که به امور فوق اشتغال داشته و دارای پروانه کسب یا کار ازمراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری باشند و واجد شرایط اخذ شماره اقتصادی به شمار می آیند. قابل ذکر است احراز یکی از شرایط فوق برای اشخاص حقیقی کافی می باشد.
مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی
جهت این مرحله همراه با مدارک زیر به اداره دارائی
۱- دریافت دفترچه و تکمیل آنها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی)
۲- دریافت فرمهای مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی)
۳- کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
۴- کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی (۲ نسخه)
۵- کپی اساسنامه شرکت
۶- کپی از اظهارنامه شرکت (و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی)
۷- کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن
۸- کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن)
۹- کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.
۱۰- نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه
۱۱- پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی
و…

دیدگاه خود را بنویسید