تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

انواع کارت بازرگانی

انواع کارت بازرگانی

ممکن است شما نیز به طور کامل با کارت بازرگانی و انواع آن آشنایی نداشته باشید و از خود بپرسید که کارت بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟ کارت بازرگانی در واقع مجوزی برای صادرات و واردات است که دارنده آن می‌تواند به واسطه داشتن این کارت تجارت انجام دهد. در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع کارت بازرگانی و تفاوت های بین آن ها بپردازیم.

کارت بازرگانی چیست؟

یکی از مهم ترین شروط برای تجارت، واردات و صادرات کارت بازرگانی است. کارت بازرگانی نوعی اجازه نامه که برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می‌شود و دارنده آن می‌تواند به واسطه داستن آن اقدام به تجارت داخلی و خارجی کند. این کارت اعتباری است و جهت استفاده از آن لازم است تاریخ اعتبار آن مورد بررسی قرار گیرد. در ابتدای صدور این کارت دارای اعتبار یک ساله است که پس از اتمام آن نیاز است که دارنده آن اقدام به تمدید کارت کند.

کاربرد کارت بازرگانی

کاربرد کارت بازرگانی

به طور کلی کاربرد کارت بازرگانی صادرات و واردات کالا به صورت داخلی و خارجی است. اما اهمیت این کارت به گونه ای است که بدون داشتن آن نمی‌توانید حتی گام کوچکی در تجارت بردارید. کاربردهای کلی کارت بازرگانی به صورت زیر است؛

  • صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز
  • واردات از مناطق آزاد کشور مانند جزیره کیش، قشم، بندر انزلی، چابهار، اروندرود و …..
  • امکان ایجاد ارتباط با تاجران و بازرگانان خارجی
  • ثبت نام تجاری لاتین
  • ثبت سفارش به منظور واردات و ترخیص کالا
  • امکان شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی خارجی و داخلی

بیشتر بخوانید: آیا واردات و صادارت کالا بدون کارت بازرگانی امکان پذیر است؟

انواع کارت بازرگانی کدامند؟

انواع کارت بازرگانی

همانگونه که گفته شد کارت بازرگانی دارای انواع مختلفی است. انواع کارت بازرگانی به صورت زیر است؛

  • کارت بازرگانی تجاری

این نوع کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارنده این کارت می‌تواند در عرصه واردات و صادرات به تجارت بپردازد. به عبارت بهتر دارنده این کارت می‌تواند به واسطه داشتن این کارت به تجارت، ثبت سفارش، ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد کشور و صادرات کالاهای مجاز بپردازد.

  • کارت بازرگانی خدماتی

این کارت نوعی کارت بازرگانی حقوقی است و برای اشخاص حقوقی که دارای مجوز سرمایه گذاری در حوزه فعالیت خدماتی دارند صادر می‌شود. طبیعی است که اشخاص حقوقی دارنده این کارت فقط در حوزه و زمینه فعالیت خود می‌توانند کالایی را وارد یا خارج کنند.

  • کارت بازرگانی موردی

همان گونه که از نامش پیداست این کارت زمانی صادر می‌شود که بازرگان قصد تجارت موردی داشته باشد. یعنی تصمیم داشته باشد کالایی را برای یک بار صادر یا وارد یا ترخیص کند. این کارت برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می‌شود و مانند کارت تجاری نوعی کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی به شمار می‌رود.

  • کارت بازرگانی تولیدی صنعتی

این نوع کارت برای اشخاص حقوقی که در زمینه تولید فعالیت دارند صادر می‌شود. افرادی که دارای این کارت هستند می‌توانند تجهیزات و مواد اولیه موزر نیاز خود را وارد کنند و یا کالایی را در کارگاه خود تولید کرده و صادر کنند.

  • کارت بازرگانی برای شرکت ها

با استناد بر اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی جهت تقویت ارتباط صنایع صدور کارت بازرگانی برای شرکت ها نیز تصویب شد. طبق قوانین گذشته یکی از مهم ترین شروط برای دریافت کارت بازرگانی عدم اشتغال تمام وقت در وزارتخانه ها، قوای سه گانه و سازمان های دولتی بود. طبق قوانین مصوب جدید این شرط برای اعضای هئیت علمی برداشته شد و امروزه کارت بازرگانی برای اعضای هیئت علمی شرکت ها به ویژه شرکت های دانش بنیان صادر می‌شود.

کارت عضویت در اتاق بازرگانی چیست؟

ممکن است حتی کسانی که با کارت بازرگانی سر و کار دارند ندانند که کارت عضویت در اتاق بازرگانی چیست؟ کارت عضویت در اتاق بازرگانی کارتی است که برای متقاضیان واجد شرایط توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان صادر می‌گردد. صدور این کارت به این معناست که دارنده کارت نام خود یا شرکتش را در دفتر تجارتی به ثبت رسانده است‌. اگر قصد دریافت کارت عضویت در اتاق بازرگانی را دارید ابتدا باید فرم های چاپ شده مربوط به آن را از اتاق بازرگانی دریافت کرده و تکمیل کنید. یکی از شرایط دریافت کارت عضویت اتاق بازرگانی تایید اعتبار و کار دریافت کننده کارت از طریق دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی است.

هزینه اخذ کارت بازرگانی چقدر است؟

هزینه اخذ کارت بازرگانی

با توجه به انواع مختلف کارت بازرگانی و شرایط متفاوتی که در دریافت آن وجود دارد نمی‌توان هزینه ثابتی برای آن ارائه داد. هزینه اخذ کارت بازرگانی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که از جمله آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • نوع کارت بازرگانی

همان گونه که گفته شد کارت بازرگانی دارای انداع مختلفی است که هزینه اخذ هر کدام با دیگری تفاوت دارد. به عنوان مثال هزینه اخذ کارت بازرگانی موردی از دیگر انواع کارت بازرگانی کم‌تر است.

  • مدت اعتبار و تمدید کارت بازرگانی

از زمان صدور کارت بازرگانی مدت اعتبار یک ساله برای کارت در نظر گرفته می‌شود. پس از اتمام این دوره کارت بازرگانی اعتباری ندارد و باید مجددا تمدید شود. دوره تمدید آن می‌تواند با توجه به هزینه‌ای که می‌پردازید متفاوت باشد.

  • کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی

با توجه به این که کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر شود هزینه آن متفاوت خواهد بود‌. واضح است که هزینه دریافت این کارت برای اشخاص حقوقی بیشتر است‌.

  • موسسه ثبت خدماتی

با توجه به این که برخی از افراد با امور ثبتی و حقوقی آشنایی ندارند کار اخذ کارت بازرگانی را به دفاتر و موسسه های حقوقی می‌سپارند. برخی از موسسات هزینه های بالایی را برای انجام امور ثبتی از مشتری می‌گیرند.

استعلام کارت بازرگانی

کارت بازرگانی یک کارت اعتباری و موقتی است. به این منظور که از هنگام صدور، این کارت دارای یک سال اعتبار است. پس از اتمام این مدت متقاصی باید اقدام به تمدید آن کند. بنابراین ممکن است که دارنده کارت فراموش کند دقیقا در چه روزی کارت خود را دریافت کرده یا این که نداند پس از تمدید کارت او تا چه مدت اعتبار دارد از این رو دارنده کارت باید پیش از استفاده نسبت به داشتن اعتبار کارت خود اطمینان حاصل کند. استعلام کارت بازرگانی از طریق سایت های اینترنتی و با وارد کردن کدملی امکان پذیر است.

سخن پایانی

کارت بازرگانی مجوزی برای صادرات، واردات و ترخیص کالا است. تاجران و بازرگانان بدون داشتن این کارت نمی­توانند به کار خود ادامه دهند. از جمله انواع کارت بازرگانی می­توان به کارت بازرگانی تجاری، خدماتی، تولیدی و صنعتی، موردی و شرکتی اشاره کرد. هزینه دریافت این کارت با توجه به نوع کارت، موسسه و دفتر خدماتی، مدت اعتبار و تمدید کارت و ….. می­تواند متفاوت باشد.

دیدگاه خود را بنویسید