تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

دریافت گواهینامه HSE

دریافت گواهینامه HSE

گواهینامه hse یکی از استانداردهای بین المللی بوده که هدف از تدوین آن بهداشت شغلی، مدیریت ایمنی و محیط زیست است. اخذ این گواهینامه جهت برقراری ایمنی و بهداشت شغلی ارگان ها و سازمان های مختلف ضروری است.  ایزو hse توسط مراجع صدور  گواهینامه ایزو صادر می‌شود که مستلزم پرداخت هزینه است.

گواهینامه hse چیست؟ چه شرکت هایی باید گواهینامه ایزو hse را دریافت کنند؟ مراحل اخذ این گواهینامه چیست؟ پاسخ تمام این سوالات و اطلاعات بیشتری در مورد استاندارد ایزو hse در مقاله زیر آمده است.

استاندارد hse چیست؟

گواهینامه ایزو hse اولین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط سازمان بین المللی ایزو تدوین شد. HSE مخفف Health, Safety  and Environment است. بندهای این گواهینامه بر مدیریت ایمنی و  بهداشت محیط کار  تاکید دارد. با اخذ این گواهینامه ISO و پیاده سازی آن در ارگان های مختلف تمامی ریسک ها و خطرات احتمالی  را شناسایی کرده و محیط شغلی ایمن و آرامی را برای کارگران فراهم می‌آورد‌. بندهای ایزو HSE با توجه به گواهینامه 45001 (افزایش ایمنی کارگران) و ایزو 14001 (محیط زیست) نوشته شده است.

مزایای اخذ گواهینامه ایزو HSE

دریافت گواهینامه ایزو جهت تامین بهداشت کارکنان،  ایمنی و محیط زیست الزامی است‌. به طور کلی مزایای اخذ گواهینامه ایزو HSE به صورت زیر است:

  • به حداقل رسیدن حوادث در محیط کاری
  • شناسایی آسیب ها و خطرات احتمالی و در نتیجه تامین سلامت کارکنان
  • افزایش بازدهی کارکنان و بهبود کیفیت تولید
  • انگیزه کارکنان برای کار کردن در محیط های ایمن
  • به حداقل رسیدن ضایعات و جلوگیری از هدر رفتن هزینه ها
  • مدیریت پسماندها و جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی
  • حفاظت از محیط زیست و در نتیجه جلوگیری از بروز انواع بیماری ها

گواهینامه HSE در چه زمینه ای به کار می آید؟

گواهینامه ایزو HSE

گواهی HSE براساس تقاضای کارفرما در راستای شرکت در رقابت های قیمت خرید و فروش، عقد قرار داد، انجام امور تبلیغاتی، رویارویی و پیشی گرفتن از رقبا، به منظور طراحی و پیاده سازی HSE و… کارایی دارد.

مراجع صدور گواهینامه ایزو HSE

با توجه به ضرورت اخذ گواهینامه hse برای سازمان های مختلف، ممکن است از خود بپرسید که از کجا گواهینامه ایزو hse بگیریم؟ به طور کلی می‌توان گواهینامه ایزو hse در سطح بین المللی را از مراکز زیر دریافت کرد:

  1. موسسه ایمنی و بهداشت شغلی (IOSH)
  2. اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA)
  3. هیئت ملی آزمون در ایمنی و بهداشت شغلی (NEBOSH)
  4. آژانس های معتبر صدور گواهینامه ایمنی و بهداشت

دریافت گواهینامه ایزو HSE چه مراحلی دارد؟

دریافت گواهینامه ایزو HSE مراحلی دارد که حتما باید رعایت شود. مراحل اخذ گواهینامه ایزو HSE به صورت زیر است:

قدم اول

سازمانی که قصد دریافت ایزو hse را دارد، ابتدا باید آگاهی کامل  از چگونگی اجرای استاندارد HSE، زمان اجرا، هزینه و مرجع صدور گواهینامه  داشته باشد.  مراکز مشاوره و مراجع رسمی صدور انواع گواهینامه ایزو با ارائه مشاوره های حضوری و تلفنی در خدمت متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو HSE هستند.

قدم دوم

متقاضی باید کلیه بندها و استانداردهای ایزو HSE را در سازمان خود پیاده سازی کند. برای اینکار ابتدا باید فرم مخصوص اخذ خدمات پیاده سازی را به درستی تکمیل کند.

قدم سوم

پس از اینکه فرم تکمیل شده توسط مراکز مشاوره مورد تایید قرار گرفت، قرارداد و فاکتوری تنظیم و به شرکت متقاضی ارائه می‌شود.‌

قدم چهارم

اگر سازمان متقاضی جهت پیاده سازی بندهای ایزو HSE به مشاوره نیاز داشته باشد، باید پس از امضای قرارداد درخواست خود را اعلام کند. مشاورین پس از حضور در محل خط و مشی های لازم جهت پیاده سازی را در اختیار سازمان قرار می‌دهند.

قدم پنجم

مامورین مراجع صدور گواهینامه ایزو به منظور اطمینان از پیاده سازی استانداردهای ایزو HSE سازمان متقاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در صورت تایید مامورین پس از انجام ممیزی گواهینامه ایزو HSE توسط CB صادر می‌شود.

چه شرکت هایی باید گواهینامه hse را دریافت کنند؟

اخذ گواهینامه hse با مدیریت بهداشت محیط کاری، ایمنی شغلی و  محیط زیست خطرات را به حداقل ممکن می‌رساند. بنابراین این گواهینامه برای کلیه مشاغلی که همواره در معرض خطر هستند، ضروری است. از جمله این مشاغل می‌توان به تمام شرکت های صنعتی، تولیدی نفت، گاز و انرژی زمین گرمایی، واحدهای تولیدی، پیمانکاری برق، ساخت و ساز و …. اشاره کرد.

شرایط دریافت گواهینامه HSE

گواهینامه HSE

نیاز تیم خواستار دریافت گواهینامه HSE و اینکه از چه شرایطی برخوردار است یا اینکه شرایطی را باید داشته باشد که با شیوه درست بتوان HSE اخذ نمود، آنقدر قابل اهمیت است که عموما با گذاشتن جلسه های رایگان ادراکی به صورت حضوری یا تلفنی امکان ارائه آن ها وجود دارد.

یک تیم متقاضی دریافت HSE باید سه استاندارد ایزو  ۹۰۰۱ (مدیریت کیفیت)، ایزو ۱۴۰۰۱ (مدیریت زیست محیطی) OHSAS18001 را دریافت کند چون ISO 9001 یک استاندارد مرجع و عمومی می باشد که بعنوان پیش نیاز و قدم اول بایستی گرفته شود و پس از (یا همزمان)با ISO 9001 استانداردهای ISO14001 ( سیستم مدیریت زیست محیطی ) و OHSAS 18001 ( سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ایی ) اخذ گردد.

مجموعه دارنده دو استاندارد ISO 14001 ( سیستم مدیریت زیست محیطی ) و  OHSAS 18001 ( سیستم مدیریت امنیت و بهداشت حرفه ایی ) را داشته باشد تا بتواند گواهینامه  HSE-MS را همچنین دریافت کند.

کاربرد گواهینامه HSE_MS چیست؟

امروزه شرکت ها و سازمان های مختلف با اهمیت و کاربرد گواهینامه HSE_MS آشنایی دارند. برخی از کاربردهای این گواهینامه به صورت زیر است:

  • سازمان های مختلفی از جمله پیمانکاران حوزه نفت و گاز برای شرکت در مناقاصات مختلف به ایزو HSE نیاز دارند.
  • یکی از کاربردهایی که اخذ این گواهینامه برای ارگان های مختلف دارد، صرفه جویی در هزینه هاست. HSE با شناسایی ریسک ها و خطرات احتمالی کارکنان را از سایر آسیب ها دور نگه می‌دارد.
  • با این گواهینامه می‌توانید تمامی نکات بهداشت و ایمنی را در پروژه خود اعمال کنید.
  • ایزو HSE ایمنی محیط زیست را تامین کرده و منابع طبیعی را آیندگان حفظ می‌کند.
  • با این گواهینامه می‌توانید بهترین سیستم ایمنی و بهداشت در سازمان خود اعمال کرده و به کسب و کار خود رونق ببخشید.

هزینه دریافت گواهینامه hse چقدر است؟

به طوری کلی هزینه دریافت گواهینامه hse به موارد زیر بستگی دارد؟

  • هزینه مشاوره

یکی از موارد تاثیرگذار  در هزینه مشاوره اخذ ایزو، مرکز مشاوره و نوع شرکت است‌. این هزینه برای کارخانه های کوچک با آلایندگی کمتر نسبت به کارخانه های بزرگ پایین تر است. همین هزینه اخذ ایزو hse برای شرکت های عمرانی با توجه به تعداد پروژه و کارگاه تعیین می‌گردد.

  • هزینه اجرا

هزینه اجرا گواهینامه hse شامل مواردی همچون سنجش آلاینده ها، آموزش پرسنل، کنترل خطرات و ریسک ها و … است.

  • صدور گواهینامه

هزینه صدور گواهینامه نیز با توجه به مواردی همچون نهاد صادر کننده، اندازه کارخانه و تعداد کارکنان تعیین می‌شود.

هشدار برای دریافت گواهی HSE

روش های مختلفی برای دریافت گواهینامه وجود دارد که در این قسمت به اشاره کاربردی ترین روش ها در ایران می پردازیم:

گواهی HSE فیک شخص: ( با نرم افزار فتوشاپ ، برنامه های طراحی مثل الیستیتور، فتوشاپ و … طراحی و چاپ می شوند.)

گواهی HSE فیک شرکتی: در این نوع، گواهینامه HSE اخذ شده همان HSE فیک می باشد، تنها تفاوتش این است که این گواهینامه را یک شرکت که ادعا دارد ثبت و صدور گواهی HSE را انجام می دهد، طراحی و ارائه می دهد.

گواهینامه HSE واقعی و معتبر: این گواهینامه به واسطه یک پایگاه معتبر طراحی شده و به ثبت رسمی می رسد. تعداد این پایگاه هایی که گواهینامه ایزو و HSE معتبر صادر می کنند تقریبا محدود است.

هر تیمی بسته به بودجه، قدرت و گنجایش خود نسبت به اخذ گواهینامه HSE اقدام می کند. بنابراین مطابق آن تاکید می شود که جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تماس های ذکر شده آگاه ثبت در قسمت ارتباط با ما تماس برقرار کنید تا کارشناس ما بدون دریافت هزینه ای در این امر مشاور شما باشند. لازم است پیش از هر کاری درمورد آن از دانش کافی بهرمند باشیم.

کلام آخر:

ایزو HSE یکی از مدارک بین المللی مورد نیاز برای مشاغل پر خطر بوده که با توجه به ایزو 45001 و 14001 نوشته شده است. این گواهینامه با بهترین سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و محیط زیست را در سازمان های مختلف اعمال می‌کند. شرکت های صنعتی، واحدهای تولیدی، شرکت های پیمانکاری و … این گواهینامه نیاز دارند.

می‌توانید  گواهینامه HSE را پس از گذراندن مراحل قانونی آن از نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو دریافت کنید. اخذ گواهینامه HSE نیاز به پرداخت هزینه مشاوره، هزینه اجرا و هزینه برای صدور گواهینامه دارد که برای هر کارخانه متغیر است. جهت اخذ این گواهینامه ابتدا از اعتبار نهادهای صدور گواهینامه ایزو مطمئن شوید چرا که شمار مراجع صادر کننده فیک روز به روز در حال افزایش است.

دیدگاه خود را بنویسید