تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

گواهینامه ایزو 18001 | استاندارد ISO 18001

گواهینامه ایزو 18001

بهداشت و ایمنی شغلی کارکنان در شرکت ها و سایر سازمان ها از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و بر عهده مدیر عامل است.  OHSAS 18001 یکی از استانداردهای مهم و ضروری برای هر سازمان بوده که هدف آن تامین بهداشت و ایمنی شغلی کارکنان در بالاترین حد و بهترین شکل ممکن است. در  استاندارد iso 18001 بندها و زیر بندهایی در رابطه با بهداشت و امنیت ذکر شده است.

گواهینامه OHSAS 18001 تقریبا الزامات موردنیاز را برای نظارت بهتر و تعیین امنیت کاری را فراهم می کند. این گواهینامه به منظور طراحی قالب بهداشت و امنیت، این امکان را به شما می دهد که همه کنترل ها و پروسه های مرتبط را به یک سیستم مدیریتی  ربط دهید. درضمن BS OHSAS 18001 می تواند برای انواع شرکت ها در کمک به حذف یا به حداقل رساندن خطرات و فعالیت های عملیاتی سازگار باشد. این گواهینامه بهترین شرایط کاری را در شرکت ایجاد می کند و در راستای رفع نیاز های رسمی، صنعتی و مشتری کارآمد است.

شرکت هایی که اقدام به استاندارد ایزو 18001 می‌کنند، باید تمامی استانداردهای مدون شده در این گواهینامه را رعایت کنند. اما مراحل دریافت ایزو 18001 چیست؟ چه شرکت هایی باید گواهینامه 18001 را دریافت کنند؟ هزینه اخذ این گواهینامه چقدر است؟ پاسخ تمامی این سوالات و سایر جزئیات دیگر در مقاله زیر آمده است:

منظور از استاندارد ایزو 18001 چیست؟

استاندارد ایزو 18001

رعایت قوانین بهداشت و ایمنی یکی از اصول بسیار مهم در شرکت های مختلف است که باید توسط کارفرمایان و سایر کارکنان انجام شود. در صورت عدم رعایت این قوانین، شرکت با مشکلات زیادی رو به رو می‌شود که ممکن است جبران آن سخت باشد. اما OHSAS چیست؟

در پاسخ باید گفت استاندارد iso 18001 یک گواهینامه بین المللی بوده که هدف آن ارائه بهترین استراتژی مدیریتی برای افزایش امنیت و بهداشت کارکنان است. بندهای استاندارد ایزو 18001 توسط گروه (Occupational Health and Safety Assessment Series) به اختصار OHSAS مدون شده است. بنابراین کارفرمایان باید برای برقراری یک سیستم مدیریتی منظم در سازمان خود، هر چه سریع تر اقدام به اخذ ایزو 18001 کنند.

مزایای اخذ OHSAS 18001

دریافت استاندارد iso 18001 مزیت های زیادی برای سازمان ها و شرکت های مختلف دارد از جمله:

  • فراهم آوردن شرایط ایمن و بهداشت شغلی برای کارکنان

گواهینامه ایزو 18001 شامل استانداردهاییست که هدف آن برقراری امنیت و بهداشت شغلی کارکنان سازمان های مختلف است. در صورت رعایت تمامی استاندار های این گواهینامه توسط سازمان، شرایط ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان را فراهم می‌آورد. کارکنان در چنین شرایط با  تمرکز بیشتری می‌توانند کار کنند. افزایش راندمان کاری سبب پیشرفت شرکت شما و موفقیت در کسب و کار خواهد شد.

  • کاهش دادن حوادث ناشی از کار

با رعایت قوانین و بندهای استاندارد OHSAS 18001 حوادث احتمالی ناشی از کار به شدت کاهش می‌یابد.

  • اتخاذ تصمیم درست و کاهش ریسک ها

با رعایت قوانین موجود در این گواهینامه شما به راحتی می‌توانید ریسک ها و خطرات مرتبط با شرکت خود را شناسایی کرده و جهت مدیریت این ریسک ها تصمیمات درسی بگیرید.

  • رضایتمندی کارکنان از محیط کار

کارکنان در صورتی که در محیط شغلی خود امنیت داشته باشند، می‌توانند کار خود را بدون نقص و ایراد انجام دهند.

رعایت قوانین ایزو 18001 سبب افزایش انگیزه کارکنان در کارکردن می‌شود که بر روی آینده شغلی شرکت تاثیر گذار خواهد بود.

یکپارچه سازی مدیریت بهداشت و ایمنی ایزو OHSAS 18001

استاندارد OHSAS 18001

توسط گواهینامه BS OHSAS 18001 از پرسنل خود بیشتر مراقبت کنید.

این امر برای کابران اطمینانی به وجود می آورد که شما با جدیت بیشتری وظیفه شرکت خود را انجام می دهید و می تواند برای شما مزیت رقابتی مهیا نماید.

وقتی که یک دستگاه مدیریت بهداشت و امنیت OHSAS 18001 تشکیل گردد شما می توانید استراتژی ها، شیوه ها و نظارت هایی را که برای سازمان شما نیاز است برای رسیدن به ایده آل ترین وضعیت ممکن برای شغلتان به وجود آورید.

با اجرای ایزو OHSAS 18001 در شرکت شرایط زیر به وجود می آید:

  1. مدیریت ارشد به شما وفادار خواهد شد و از شما پشتیبانی خواهد کرد.
  2. کلیه امور کاری را با ارتباطات داخلی بخوبی عجین خواهد شد.
  3. مطابقت یافتن روش های کنترل بهداشت و امنیت موجود با ضروریات ایزو OHSAS 18001.
  4. فیدبک پرسنل و تأمین کنندگان در رابطه با کنترل سلامت و امنیت فعلی را خواهید دید.
  5. به منظور دریافت نتایج بهتر، یک گروه پیاده سازی به وجود آورید.
  6. الگو ها، وظایف و برنامه ریزی های زمانی را به اشتراک بگذارید.
  7. خواسته های ایزو OHSAS 18001 را با شغلتان تطبیق دهید.
  8. برای پرسنل دوره های آموزشی بگذارید.
  9. اشتراک علم ایزو OHSAS 18001 و ترغیب پرسنل به آموزش نکات جدید و منطبق با ایزو ۱۸۰۰۱٫
  10. مرتب دستگاه OHSAS 18001 خود را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که دائما آن را انجام و ارتقا می دهید.
  11. گواهینامه های خود را برای پرسنل و مشتریان خود با اخذ ایزو بهداشت و امنیت به بهترین روش، افزایش دهید.

چه شرکت هایی باید برای دریافت ایزو 18001 اقدام کنند؟

گواهینامه ایزو 18001

گواهینامه ایزو یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین گواهینامه هایی است که همه کسب و کارها برای موفقیت خود به آن نیاز دارند. گواهینامه ایزو انواع مختلفی دارد که یکی از آنها استاندارد ohsas 18000 است. در این نوع گواهینامه بندهایی با هدف افزایش امنیت و بهداشت کارکنان جمع‌ آوری شده است. به طور کلی می‌توان گفت هر سازمانی که در آن احتمال وقوع ریسک، خطر و بهداشت ایمنی بالا باشد؛ باید استاندارد OHSAS 18000 را دریافت کند. از جمله این شرکت ها عبارت است از:

  1. ساختمان سازی

در صنایع ساخت و ساز خطراتی همچون سقوط و سایر آسیب های جسمی از جمله آسیب بینایی پیمانکاران ساختمانی و توسعه دهندگان ملک ها را تهدید می‌کند. در این صنایع اخذ گواهینامه iso 18001 از واجبات است.

  1. صنایع تولیدی

در کلیه صنایع، کارخانجات و واحدهای تولیدی که کارکنان مجموعه با ماشین آلات صنعتی، ابزارها و تجهیزات خاصی سر و کار دارند،  دریافت گواهینامه ایزو 18001 ضروری است.

  1. کارکنان خدماتی

افرادی که در حوزه های خدماتی همچون بانک ها، ادارات مختلف، بیمارستان ها و … کار می‌کنند، در معرض خطراتی همچون آتش سوزی و بیماری های شغلی زیادی قرار دارند. جهت داشتن برنامه مدیریتی یکپارچه و نظم جهت برقراری امنیت و بهداشت شغلی کارکنان این مجموعه ها باید استاندارد OHSAS 18001 را دریافت کنند.‌

  1. صنعت حمل و نقل

کار کردن در صنعت حمل نقل زمینی، دریایی و هوایی با خطرات زیادی همراه است. این خطرات شامل ترافیک، تصادفات و سایر خطرات ناشی از حمل بار هستند. داشتن برنامه مدیریتی که بتواند این خطرات را تا حد زیادی کاهش دهد، ضروری است.

  1. صنایع نفت و گاز

کار کردن در  شرکت های حفاری، انبارداری نفت و گاز، پالایشگاه ها، حمل و نقل و سایر مشاغل مربوط به صنایع نفت و گاز با خطرات زیادی همراه است. جهت به حداقل رساندن خطرات احتمالی و شناسایی ریسک در این محیط ها دریافت گواهینامه ایزو 18001 ضروری است.

استاندارد OHSAS 18001 با iso 45001 چه تفاوتی دارد؟

استاندارد ایزو 18001

استاندارد OHSAS 18001 نخستین بار در سال 1999 با هدف برقراری امنیت و بهداشت ایمنی ارائه شد. در سال 2018 برخی بندها و قوانین موجود در  استاندارد OHSAS 18001 توسط کمیته پروژه ISO بازنگری و مورد اصلاح قرار گرفت.  نتیجه این اصلاحیه  تنظیم گواهینامه iso 45001 و معرفی آن به عنوان جایگزینی برای استاندارد OHSAS 18001 شد. گواهینامه iso 45001 نسخه اصلاح شده و ارتقا یافته OHSAS 18001 است، بنابراین متقاضیان اخذ این گواهینامه بهتر است گواهینامه ایزو 45001 را دریافت کنند.

گواهینامه ایزو 45001 و استاندارد OHSAS 18001 هر دو یک هدف مشترک تحت عنوان بهبود شرایط کاری، برقراری ایمنی و بهداشت کارکنان دارند. اما استانداردهای این دو گواهینامه با هم تفاوت هایی دارد از جمله:

  • مهم ترین تفاوت  OHSAS 18001 با  iso 45001 رهبری و تعهد مدیریت ارشد است، یعنی مدیریت رهبری و نظارت کاملی بر ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان داشته باشد‌. در صورتی که در  استاندارد OHSAA 18001 مدیریت ایمنی وظیفه شناسایی خطرات، کاهش ریسک و برقراری امنیت را بر عهده دارد.
  • دیگر تفاوت OHSAS 18001 با iso 45001  مشارکت مدیریت با کارگران جهت اجرای استانداردها است. گواهینامه ایزو 45001 به جز بخش مدیریت، سایر کارکنان و افراد موجود در سازمان باید در جهت کاهش ریسک و برقرای امنیت و بهداشت حرفه ای تلاش کنند.
  • در گواهینامه ایزو 45001 قبل وقوع هر گونه حادثه ای سایر خطرات و ریسک های که سازمان را تهدید می‌کنند شناخته شده و از وقوع آنها جلوگیری می‌شود. در صورتی که هدف استاندارد OHSAS 18001 کنترل خطر است.

هزینه دریافت استاندارد ایزو 18001 چقدر است؟

هزینه دریافت ایزو 18001 همواره یکسان نبوده و تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی می‌تواند تغییر کند. موارد زیر  بر قیمت دریافت ایزو 18001 تاثیر می‌گذارند:

  • مرجع صادر کننده و تعرفه سال جدید
  • نوع سازمان و فعالیت شرکت
  • محدودیت‌ های ایمنی و بهداشت شغلی سازمان
  • تعداد کارکنان
  • آموزش به اعضای سازمان جهت اجرای استانداردها
  • مراحل پیاده سازی و گواهینامه دهی

شاید در ابتدا با خود بگویید که دریافت استاندارد 18001 با پرداخت هزینه هایی همراه است که آیا پرداخت این هزینه ها چه سودی دارد؟ با اخذ ایزو 18001 شما می‌توانید سازمان خود را از سایر خطرات احتمالی نجات داده و ایمنی کارگران خود را افزایش دهید. رعایت چهارچوب و قوانین استاندارد OHSAS 18001 سبب بهبود ایمنی و بهداشت و در نتیجه کاهش هزینه های لازم جهت برقراری امنیت سازمان می‌شود.

مراحل دریافت ایزو 18001

دریافت گواهینامه ایزو 18001

دریافت استاندارد ایزو علاوه پرداخت هزینه، قوانین و مراحل خاص خود را دارد. مراحل دریافت ایزو 18001 به صورت زیر است:

  • مرحله اول پیاده سازی استانداردهای گواهینامه ایزو 18001 در سازمان است. برای انجام بهتر و دقیق تر این مرحله بهتر است از متخصصین و مشاورین باتجربه کمک بگیرید. ابتدا باید طرح بهداشت شغلی ایمنی در سازمان ارائه و سپس اجرایی شود. مشاورین متخصص می‌توانند بهترین سیستم مدیریتی را متناسب با سازمان شما طراحی کنند.
  • پس از اجرای بندهای استاندارد در سازمان شما باید شرکت گواهی دهنده معتبری را جهت صدور استاندارد ایزو 18001 انتخاب کنید. امروزه شمار شرکت های کلاهبرداری که گواهینامه های ایزوی تقلبی را به جای اصلی می‌فروشند بسیار زیاد است، بنابراین در انتخاب شرکت گواهی دهنده حتما با افراد با تجربه مشورت کنید.
  • در این مرحله سازمان شما جهت اخذ گواهینامه ایزو 18001 باید مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا ممیزی خارجی اولیه جهت بررسی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی  توسط فرد ممیز خارجی انجام می‌گیرد. نتایج بررسی و آمادگی سازمان در ممیزی ثانویه اطلاع رسانی خواهد شد. در ممیزی مرحله دوم اجرای سیستم مدیریت OHSAS 18001 توسط فرد ممیز انجام شده و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت‌.
  • در صورت عدم انطباق زیاد بحرانی با استانداردهای ایزو 18001 و پس از انجام ممیزی های خارجی، گواهینامه ایزو توسط مرجع صدور گواهی برای شما صادر می‌شود. استاندارد OHSAS 18001 پس از صدور تا سه سال اعتبار خواهد داشت. در طول این سه سال سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت سازمان توسط افراد ممیز مورد بررسی قرار گرفته و گزارش ارزیابی به صورت مستنداتی تهیه می‌شود.

نحوه دریافت گواهینامه ایزو ۱۸۰۰۱

ما روال اخذ گواهینامه OHSAS 18001 را روان و سلیس بیان می کنیم.

بعد از اخذ نیاز شما، یک مسئول سرویس دهنده از طریق مراحل زیر امور شما را انجام خواهد داد:

۱- ارزیابی

در گام اول به صورت دقیق سازمان مدیریت امنیت کاری شما مشخص می شود و ما آن را با ضروریات OHSAS 18001 مورد مقایسه قرار می دهیم.این امر باعث می شود تا در زمان و هزینه شما صرفه جویی شده و مناطقی شناسایی شود که پیش از انجام تجزیه و تحلیل رسمی، به کار بیشتری احتیاج دارند.

۲- تجزیه و تحلیل رسمی

این امر در دو گام صورت می گیرد. اول شرکت برای تجزیه و تحلیل اینکه آیا شرایط مورد نیاز OHSAS 18001 داراست، مورد بررسی قرار می گیرد.

نتایج جزییات با شما به اشتراک گذاشته می شود تا اگر مشکلی بود، اقدام به حل آن نمایید.

درصورتی که همه شرایط لازم در محیط کاری برقرار باشند، انجام کلیه روال و نظارت ها را در شرکت ارزیابی می شود تا اطمینان حاصل شود که آن ها در صدور ایزو OHSAS 18001 موثر بوده اند.

۳- صدور ایزو

وقتی که شما تجزیه و تحلیل رسمی را طی نمودید، یک استاندارد OHSAS 18001 اخذ خواهید نمود که تا سه سال اعتبار دارد. مسئول سرویس شما در این مرحله با شما ارتباط برقرار می کند تا مطمئن شود  که مرتبا سیستم شما ارتقا پیدا می کند.

سخن پایانی

استاندارد OHSAS 18001 برای اولین بار در سال 1999 با هدف بهبود سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت شغلی توسط گروه OHSAS ارائه شد. با دریافت استاندارد 18001 می‌توانید امنیت و بهداشت شغلی مطلوبی برای کارکنان خود فراهم کنید. هزینه دریافت گواهینامه ایزو 18001 با توجه به مرجع صادر کننده گواهی، نوع سازمان، تعداد کارکنان و … متغیر است. توجه داشته باشید که پس از اخذ ایزو 18001 و پیاده سازی آن، سازمان شما به صورت دوره ای تحت ممیزی های مراقبتی قرار می‌گیرد. اگر کارآفرین هستید و خطرات زیادی محیط کاری شما را تهدید می‌کند، هر چه سریع تر  گواهینامه  ایزو 18001 را دریافت کنید.

دیدگاه خود را بنویسید