تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

مناطق آزاد تجاری

مناطق آزاد تجاری

هر کشوری برای تضمین توسعه خود مناطقی در سرزمینش را آزاد و به دور از مقررات دست و پاگیر تجاری اعلام می دارد. کشور ایران نیز به همین ترتیب برخی از بنادر و مناطق غیر بندری خود را آزاد می داند و از جهت رشد و توسعه ای که می تواند برای کشور به ارمغان آورد، اهمیت خاصی برای این مناطق قائل می باشد.

کیش، قشم، اروند، ارس، ماکو، چابهار، انزلی و سلفچگان از مناطق آزاد تجاری صنعتی کشورمان محسوب می شوند. در این مناطق معاملات ارزی به راحتی و آسانی صورت می گیرد. بورس اوراق بهادار و بورس نفت و محصولات پتروشیمی از جمله فعالیت هایی هستند که در این مناطق انجام می شوند. شرکت ها، موسسات صنعتی و فرهنگی به آسانی در این مناطق ثبت شده و مورد بهره برداری قرار می گیرند و برای دارندگان خود مالکیت معنوی را به همراه دارند. همینطور صادرات و ترانزیت کالا که برخلاف سایر مناطق، بدون تشریفات خاصی صورت می گیرد. همچنین کالا های مجاز نیز برای ورود به مقررات سختی نیاز ندارند.

در کشور یک سری مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی وجود دارند که در مواردی تفاوت هایی را دارا می باشند.

ـ مناطق آزاد از لحاظ مالیاتی، معاف هستند اما مناطق ویژه اقتصادی بر اساس مقررات داخل کشور شامل تخفیفات مالیاتی می شوند.

ـ امکان خرده فروشی کالا در مناطق آزاد برای کلیه اتباع خارجی و داخلی وجود دارد اما در مناطق ویژه اقتصادی تنها اتباع خارجی می توانند به این کار اقدام کنند.

ـ اتباع خارجی در مناطق ویژه اقتصادی لازم است که طبق قوانین و ضوابط داخل کشور، مقررات روادید را رعایت کنند اما در مناطق آزاد روادید مذکور در مرز های ورودی اعطا می شود.

ـ در مناطق آزاد در صورتی که اتباع خارجی تقاضای کار و بیمه داشتند بایستی بر اساس قوانین خاص مناطق اقدام نمود اما در مناطق ویژه اقتصادی براساس مقررات داخل کشور اقدام می کنند.

موسسه آگاه ثبت با اعطای مجوز فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد و کارت بازرگانی و ثبت شرکت، سهیم دار شما در طی گام هایی جهت توسعه کشور می باشد. با ما در تماس باشید: ۰۲۱۴۱۸۵۸

دیدگاه خود را بنویسید