تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

اهمیت ثبت برند و نام تجاری

اهمیت ثبت برند و نام تجاری

چرا باید نام تجاری خود را ثبت کنیم؟

ثبت نمودن علامت تجاری(برند) طبق قوانین و مقررات مربوط، به دارنده آن اعم از شخص حقیقی یا حقوقی حق انحصاری می دهد که به موجب آن می تواند از عرضه خدمات و یا کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص دیگر تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری(برند) آنهاست جلوگیری کند. اگر علامت تجاری ثبت نشود، اشخاص رقیب و همکار، از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت آن ها به اندازه ای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه گذاری اشخاص در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود و آن کالا یا خدمت با کیفیت های متفاوت و در خیلی موارد پایین تر از کیفیت استاندارد در جامعه عرضه شود و موجب خراب شدن آن نام نزد مردم گردد.

ضمنا اگر یکی از رقیبان صاحبان علامن از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری آن ها استفاده کند ممکن مشتریان گمراه شوند که آن محصول یا کالا متعلق به شرکت آن هاست و در نتیجه کالای رقیب آن ها را خریداری کنند این اقدام نه تنها سود شرکت آن ها را کاهش خواهد داد و مشتریان آن ها را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه شرکت آن ها نیز آسیب خواهد زد و آن علامت را بعنوان برند با کیفیت پایین خواهند شناخت خصوصا اگر محصول و کالای رقیب فاقد کیفیت باشد.

علامت تجاری ثبت شده به صورت تضمین اصالت عمل می کند. تضمین چیست؟

تضمین عبارت است از اینکه وقتی عضوی از جامعه علامت تجاری ثبت شده را در ارتباط با کالا ها و یا خدمات خاص ملاحظه می نماید می تواند مطمئن شود که کالاها یا خدمات مورد نظر متعلق به دارنده علامت ثبت شده یا کسی است که تحت کنترل و نظارت او عمل می کند. نکته اصلی ایجاد اطمینان از این امر است که مردم در این زمینه فریب نخورند. با توجه به ازش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول، کالا یا خدمت در بازار داشته باشد ثبت علامت در بازارهای هدف بسیار ضروری است. به این دلیل اهمیت ثبت برند و نام تجاری خود را نشان می دهد.

تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت های ثالث یا اشخاص ثالث بسیار آسان تر از اعطای اجازه استفاده نسبت به یک علامت تجاری ثبت نشده است و در نتیجه با تفویض اجازه می توان منبع درآمد بیشتری را برای شرکت صاحب علامت ثبت شده به وجود آورد و یا اساس و مبنای تنظیم و انعقاد یک قرارداد اعطای نمایندگی فروش باشد. مضافا اینکه چنانچه یک علامت تجاری ثبت شده در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار باشد ممکن است به منطور دریافت منابع مالی یا وام از موسسات مالی استفاده شود که این امر به طور فزاینده ای می تواند موجب موفقیت کسب و کار و بالا رفتن ارزش مالی و معنوی شود

از جمله مزایای دیگر ثبت علامت تجاری و اهمیت ثبت برند و نام تجاری این است که ثبت علامت تجاری اصولا حل و فصل اختلافات حقوقی نسبت به علامت را آسانتر و ارزانتر خواهد کرد و دارنده و صاحب علامت تجاری ثبت شده، در طرح دعوی و دفاع از حق و حقوق خود در موقعیت برتری قرار می گیرد. بویژه اینکه با ثبت علامت تجاری، صاحب علامت در صورت نقض حقوق انحصاری می تواند مبادرت به طرح دعوی نقض کند که در مقایسه با طرح دعوای دیگر از قبیل تقلب در عرضه کالا کم هزینه تر و مطمئن تر است.
با توجه به مزایای ثبت علامت تجاری که به اصلی ترین موارد آن ها به شرح فوق اشاره شد باید گفت علیرغم اهمیت ثبت علامت و با اینکه اکثر صاحبان کسب و کار به اهمیت علامت تجاری ثبت شده برای تمیز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا واقفند لیکن همه آن ها به اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت واقف نیستند و آن را درک نکرده اند و چه بسا سالیان زیادی با نام تجاری خود کار و تجارت نموده اند اما نسبت به ثبت رسمی آن هیچگونه اقدامی انجام نداده اند.
اهمیت ثبت علامت (ثبت برند) به اندازه ای است که افراد و تجار عاقبت اندیش باید قبل از شروع به استفاده از علامت خود آن را به ثبت برسانند یا لااقل به دنبال ثبت آن باشند و اظهارنامه ثبت برند خود را توسط موسسه اگاه ثبت به انجام رسانیده باشند. اهمیت ثبت برند و نام تجاری در این زمینه هم بسیار مشخص است.

با توجه به ماده۳۱ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد و گواهینامه رسمی ثبت علامت تجاری خود را داشته باشد.
با توجه به به ماده یاد شده، قانونگذر سال ۱۳۸۶ برخلاف قانون ۱۳۱۰ اهمیت خاصی برای ثبت علامت قائل شده و تقریبا از مواضع قبلی خود در قانون ۱۳۱۰ راجع به اهمیت و اعتبار دادن به استفاده مستمر عدول کرده است. این موضع قانونگذار با توجه به اهمیتی که برای ثبت علامت در نطام های ملی و بین المللی قائل هستیم، قابل دفاع به نظر می سد و مبادی ذی ربط باید با استفاده از رابطه با اهمیت ثبت علامت ارتقاء دهند.

ثبت آگاه، متخصص در امور ثبت برند، نام و علائم تجاری

دیدگاه خود را بنویسید