تماس ویژه (مشاوره رایگان): 02141858

کارت بازرگانی چیست

کارت بازرگانی چیست

کارت بازرگانی چیست

همانطور که برای رانندگی در سطح شهر به گواهینامه راهنمایی و رانندگی نیاز است، برای هر اقدام دیگری نیز در کشور به مجوزی در چهارچوب قانونی از طرف مقامات و سازمان های مرتبط احتیاج است که در صورت نداشتن مجوز مذکور، اقدامات انجام شده غیر قانونی و تخلف است. در اقتصاد نیز همین حالت وجود دارد و برای وارد شدن به عرصه تجارت لازم است که مجوزی از سوی مقامات مربوط وجود داشته باشد تا برای انجام معاملات بزرگ مشکلی پیش نیاید. این مجوز “کارت بازرگانی” نام دارد.

قوانین گمرکی کشور به اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه می دهد تا به وسیله آن بتوانند در زمینه صادرات و واردات، تجارت هایی را داشته باشند. از جمله مواردی که برای انجام شدنش، داشتن کارت بازرگانی الزامی می باشد مواردی است که در ادامه ذکر خواهد شد.

برای اینکه بتوانیم سفارش خود را ثبت کرده و به ترخیص کالا اقدام کنیم لازم است که حتما کارت بازرگانی داشته باشیم. همچنین برای وارد کردن کالا هایی از مناطق آزاد به داخل کشور و صادرات کالا های مجاز به خارج از کشور نیز به کارت بازرگانی نیاز است. مبادرت به حق العمل کاری در گمرک هم یکی دیگر از اقداماتی است که داشتن کارت بازرگانی برای انجامش ضروری می باشد.

اما در مقابل در صورتی که عضو شرکت تعاونی مرز نشینان باشید و یا از ملوانان ایرانی شاغل در شناورهای تردد کننده بین سواحل ایران و سایر کشور ها هستید می توانید بدون کارت بازرگانی نیز تجارت کرده و طی آن معاملاتی را انجام دهید. پیله وران و کارگران ایرانی که در خارج از کشور شاغل هستند و از وزارت کار، کارنامه شغلی هم دارند می توانند بدون کارت بازرگانی به بازار جهت تجارت راه یابند. البته اخذ مجوزی به نام کارت “پیله وری” الزامیست.

برای اینکه جهت دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید نیازی به صرف هزینه اضافی برای رفت و آمد ها و دوندگی های غیر ضروری ندارید چرا که موسسه آگاه ثبت با روشی نوین آماده خدمت رسانی به کلیه متقاضیان کارت بازرگانی می باشد. این موسسه با راه اندازی خدمات اینترنتی خود توانسته است در زود ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه، نیاز کاربران کثیری را در خصوص تمامی اقدامات لازم در عرصه تجارت همچنین ارائه کارت بازرگانی پاسخ دهد.

برای دریافت کارت بازرگانی چه شرایطی لازم است؟کارت بازرگانی چیست؟

برای گرفتن هر گونه مجوزی نیاز به شرایطی است که فرد را مستعد دریافت آن مجوز می کند. کارت بازرگانی هم به عنوان مجوز بازرگانی و تجارت در حوزه اقتصادی کشور نیاز به شرایطی دارد که در قالب آیین نامه مقررات صادرات و واردات کشور تصویب شده است.

شرایط قید شده و لازم برای دریافت کارت بازرگانی از این قرار است:

ـ داشتن حداقل 23 سال سن برای اشخاص حقیقی و ایرانی

ـ داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه برای مردان

ـ داشتن 3 سال سابقه فعالیت های تجاری و یا تولیدی در عرصه تجارت که لازم است 2 نفر از افرادی که کارت بازرگانی دارند، آن را تایید کنند.

در صورتی که فرد برای شرکت تولیدی خود مجوزی از سوی وزارتخانه مرتبط دریافت کرده نیز می تواند کارت بازرگانی دریافت کند.

ـ داشتن محلی برای کسب و کار متناسب با رشته فعالیت

ـ داشتن شرکت و شماره ثبت چه ملکی و چه استیجاری

ـ داشتن دفاتر قانونی که اظهارنامه های ثبتی ارائه دهد

ـ داشتن حساب جاری معتبر در یک بانک عامل کشور

ـ نداشتن اشتغال تمام وقت

ـ داشتن رابطه استخدامی با وزارتخانه ها، سازمان های دولتی و قوای سه گانه

ـ نداشتن ورشکستگی از روی تقصیر و یا تقلب

ـ نداشتن محکومیت کیفری

ناگفته نماند که هر شخص حقیقی و یا حقوقی تنها می تواند یک کارت بازرگانی داشته باشد. همینطور در صورتی که اتباع خارجه خواستن کارت بازرگانی را از کشور ما دریافت کنند لازم است تمامی شرایط را داشته باشند به غیر از کارت پایان خدمت و معافیت از نظام وظیفه. در ضمن پروانه کار و اقامت معتبر نیز بایستی داشته باشند.

برای دریافت کارت بازرگانی در کمترین زمان ممکن می توانید با کارشناسان مجرب موسسه آگاه ثبت ارتباط برقرار نمایید.

مدت اعتبار کارت های بازرگانی

یکی از مواردی که می تواند برای فعالان اقتصادی اهمیت بسزایی داشته باشد مدت اعتبار کارت بازرگانی اشان می باشد که در صورتی که وزارت بازرگانی تایید کند، افراد خود نیز می توانند مدت اعتبار کارت بازرگانی را از 1 تا 5 سال انتخاب کنند. البته داشتن کارت 5 ساله مستلزم دارا بودن پروانه تولید یا پروانه بهره برداری می باشد.

کارت بازرگانی به دو صورت می تواند باطل شود. یا به صورت اختیاری که با انصراف دادن، کارت را باطل می کنند و یا به صورت اجباری توسط وزارت بازرگانی.

در صورتی که شخص حقیقی یا حقوقی، خود داوطلب ابطال کارت بازرگانی اش باشد می تواند با ارائه مدارک لازم به دفاتر بازرگانی و تعاون اداره کل مقررات صادرات و واردات یا سایر سازمان های بازرگانی موجود در استان ها، درخواست انصراف دهند اما در مقابل در حالتی که مشخص شود دارنده کارت بازرگانی، یک سری شرایط لازم را نداشته و یا بعد از دریافت کارت از دست داده است، کارت بازرگانی وی توسط وزارت بازرگانی باطل می شود و به صنایع ایران یا اتاق های تعاون و بازرگانی گزارش داده می شود. ضمن اینکه افرادی که قاچاق یا معاملات غیر قانونی انجام می دهند، براساس ماده 30 قانون امور گمرکی ایران، محکوم شده و به غیر از مجازات های مربوط، کارت بازرگانی آن ها نیز باطل می شود و همچنین از عضویت اتاق های بازرگانی شهرستان ها هم به صورت موقت و یا دائم خارج می شوند. در این راستا دو تبصره قرار داده شده است:

تبصره 1: طبق ماده 30 قانون امور گمرکی شخصی که به هر دلیلی از عضویت در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران محروم می شود، محرومیت وی باعث نمی شود که کالایی که براساس مقررات قبل از محرومیتش اجازه ترخیص پیدا کرده، دچار اختلال شود و مانع از ترخیص آن کالا شود.

تبصره 2: ابطال کارت بازرگانی در هر حالت چه اختیاری و چه اجباری به واسطه اداره های بازرگانی در وزارت بازرگانی صورت می گیرد.

در مواری که شخص حقیقی و یا حقوقی، کارت بازرگانی خود را به هر دلیلی نیابد یا به سرقت رفته باشد لازم است برای اینکه از آن سوء استفاده احتمالی نشود، درخواست تعلیق کارت را دهد و در روزنامه کثیرالانتشار آگهی مفقودی را چاپ کند.

برای درخواست تعلیق بایستی مدارک ذیل وجود داشته باشد:

ـ درخواست شخص حقیقی و یا حقوقی به صورت کتبی

ـ ثبت آگهی در این خصوص در روزنامه های کثیر الانتشار

ـ گواهی اداره آگاهی نیز در مواردی که کارت به سرقت رفته باشد، لازم است.

موسسه آگاه ثبت با پشتوانه قوی خود آماده خدمت رسانی هر چه تمام تر به داوطلبین دریافت، تمدید، تعلیق و یا هر درخواست مرتبط با کارت بازرگانی فعالان اقتصادی می باشد.

تعریف کامل تری از کارت بازرگانی

برای اینکه بتوانیم وارد مقوله صادرات و واردات انواع کالاها در عرصه تجارت شویم لازم است که کارت بازرگانی داشته باشیم که این کارت از ارکان اساسی در این خصوص می باشد و توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و واسطه هایشان در مراکز مختلف برای متقاضیانی که شرایط لازم را داشته باشند ارائه می شود. در واقع کارت بازرگانی مجوزی می باشد که اجازه تجارت و معاملات خارجی را به دارنده آن می دهد. اعتبار کارت بازرگانی از زمان صدور به مدت یکسال می باشد و بعد از آن نیاز به تمدید دارد.

همانطور که تا به حال دریافتید برای کلیه امور صادراتی و وارداتی داشتن کارت بازرگانی ضروری بوده و هنگام ثبت سفارش کالا، بانک ها آن را از متقاضی اعتبار درخواست می کنند. به این ترتیب تاجرانی که این کارت را ندارند نمی توانند در این مقوله فعالیتی داشته باشند.

کارت بازرگانی شرکت های خارجی نیز برای تایید شدن لازم است به اداره کارت بازرگانی وزارت فرستاده شود.

صدور کارت بازرگانی به کسی سپرده می شود که اولا شرکت خود را در دفتر ثبت تجارتی به ثبت رسانده باشد. ثانیا دارنده دفاتر پلمپی تجارتی باشد و همچنین عضویت اتاق بازرگانی منطقه خود را داشته باشد. در شرکت های تجاری نیز، مدیر مسئول لازم است که کارت بازرگانی را به نام خود ثبت کند.

متقاضیان کارت بازرگانی، بایستی اطلاعات مربوط به تجارت خود را به اتاق بازرگانی در قالب فرم های چاپ شده اشان ارائه دهند و همچنین حداقل 2 نفر از اعضای اتاق بازرگانی وی را معرفی کنند .

در مورد شرکت های تجار خارجی باید گفت که تنها به آن هایی کارت بازرگانی داده می شود که کشورشان به بازرگانان ایرانی ما مجوز فعالیت دهد.

برای صدور ویزای تجاری و گواهی مبدا، ارتباط با بازرگانان خارجی و تبادل اطلاعات تجاری در سطح جهان و همچنین شرکت کردن در نمایشگاه های ملی و بین المللی چه داخلی و چه خارجی داشتن کارت بازرگانی لازم است. برای عضو شدن در اتاق بازرگانی نیز به همین ترتیب است. لذا برای درخواست کارت بازرگانی و یا تمدید آن می توانید با برقراری ارتباط با مشاورین موسسه آگاه ثبت در کمترین زمان ممکن به هدف خود برسید.

مزایای اخذ کارت بازرگانی

افرادی که توانایی کار کردن در سطوحی بزرگتر از معاملات معمولی در بازار را دارند و دارای تامین کننده ای مطمئن و همیشگی هستند و یا خود، تولیدات محصولی را در سطح وسیعی دارند چه بهتر است که چشم انداز خود را وسیعتر کرده و با ارتقا دادن هدف تجاری خود وارد بازارهای جهانی شوند تا هم از درآمدهای بدست آمده در این عرصه بهره ببرند و هم از مزایای حواشی آن برخوردار شوند. البته ناگفته نماند که مجوز ورود به این بازارهای جهانی فقط به تاجران بزرگ محدود نمی شود. بلکه حتی سایر بازرگانان نیز می توانند با کلی تلاش و جدیت پا به این عرصه گذاشته و گوی رقابت را از هم ردیفان خود ربوده و در زمره بازرگانان بزرگ قرار بگیرند.

یکی از موارد لازم و غیر قابل انکار برای ورود به بازارهای جهانی داشتن کارت بازرگانی به عنوان مجوزی برای تجارت های خارجی می باشد. اگر بخواهیم از مزایای داشتن کارت بازرگانی در این مطلب صحبت کنیم باید بگوییم که یک طرف سکه ضروریت داشتن آن برای ورود به تجارت های خارجی است و روی دیگر آن مزایایی است که باعث می شود هرکسی به داشتنش ترغیب شود. نداشتن کارت بازرگانی یعنی محدودیت در تجارت ولی داشتن آن یعنی بزرگتر کردن و به عبارتی نامحدود کردن دنیای تجارت فرد. در واقع کل مزایای اخذ کارت بازرگانی را تنها می توان در همین جمله مذکور خلاصه کرد. ولی اگر بخواهیم این جمله را بازکرده و به جزئیات آن بپردازیم لازم است با نگرشی ریز بین و دقیق مزایای آن را بررسی کنیم. وقتی کارت بازرگانی داشته باشیم…

می توانیم در اتاق بازرگانی عضو شویم.

می توانیم از مناطق آزاد تجاری صادرات و واردات داشته باشیم.

می توانیم کالاهای خود را به کشورهای خارج صادر و یا از کالاهای آنها خرید کرده و به داخل کشور وارد کنیم.

می توانیم سفارشات خود را ثبت کرده و نسبت به ترخیص آن اقدام کنیم.

می توانیم به زبان لاتین نیز ثبت نام تجاری داشته باشیم.

می توانیم در سراسر نمایشگاه های ملی و بین المللی در داخل و یا خارج از کشور شرکت کنیم.

می توانیم با بازرگانان خارجی ارتباط برقرار نماییم.

می توانیم در خدمات صادرات ثبت نام تجاری داشته باشیم.

می توانیم به عنوان بازرگان برای اشخاص حقیقی شناخته شویم.

در صورتی که داوطلب کسب مزایای مذکور می باشید می توانید به کمک مشاورین و کارشناسان مجرب موسسه آگاه ثبت هر چه زودتر با دریافت کارت بازرگانی از موسسه بهره کامل را ببرید.

کدام یک از انواع کارت بازرگانی به کار ما می آید؟ کارت بازرگانی چیست؟

هر شخص حقوقی و یا حقیقی برای ورود به حوزه وسیع تجارت متناسب با نوع فعالیت خود به مجوز خاص خود نیاز دارد. در کل 4 نوع کارت بازرگانی متناسب با حوزه های مختلف صادر می شود که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

کارت بازرگانی تجاری: کارت بازرگانی تجاری در مواردی لازم است که شخص حقیقی و یا حقوقی بخواهد در حوزه صادراتی و وارداتی کالاها وارد شود. چرا که برای این کار نیاز به مجوز بازرگانی دارد که بتواند بدین وسیله اقدام به تجارت کند. این تجارت می تواند از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا صادرات کالاهای مجاز را پوشش دهد.

کارت بازرگانی خدماتی: اگر در حوزه خدماتی فعالیت دارید و مجوز سرمایه گذاری را دارا هستید می توانید با استفاده از کارت بازرگانی خدماتی صرفا در حوزه فعالیت خود واردات کالا داشته باشید.

کارت بازرگانی تولیدی/صنعتی: اگر فعالیت تولیدی دارید و دارای مجوز سرمایه گذاری هستید، می توانید با استفاده از کارت بازرگانی تولیدی و یا صنعتی خود تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه مورد نیاز خود را به داخل کشور وارد و پس از تولید آن را به خارج از کشور صادر کنید.

تبصره: در حال حاضر کارت بازرگانی برای کلیه کالاهای مجاز صادر نمیشود و حداکثر شما 3 مورد فعالیت می توانید برای صدور کارت درخواست دهید (بعنوان مثال: خودرو، مواد غذایی، لوازم آرایشی).

موسسه آگاه ثبت به عنوان یکی از باتجربه ترین موسسه های حقوقی – تجاری با کمک تیم فنی و متخصص خود آماده خدمت رسانی به کلیه متقاضیان هستند. شما متقاضیان کارت بازرگانی می توانید با برقراری ارتباط با مشاورین و کارشناسان مجرب این موسسه، جهت دریافت کارت بازرگانی مورد نیاز خود اقدام نمایید و دنیای تجارت خود را وسیع تر کنید.

مشاورین آگاه ثبت به صورت تمام وقت پاسخگوی سوالات و ابهامات شما می باشند و با ارائه اطلاعات و شفاف سازی کامل، راهنما و کارگشای درخواست های حقوقی – تجاری متقاضیان هستند.

با ما در تماس باشید: 02141858

دیدگاه خود را بنویسید